Min bästa vän har mått dåligt i över tre år
Hej, min bästa vän har mått dåligt i över 3 år. Och det har alltid varit av samma anledning. Hennes föräldrar bråkar och skriker på varandra och hennes pappa brukar gå över med vold och hot. Hon har en lillebror som är 7 och en lillasyster som inte ens är 1 år. Hennes föräldrar säger att hon är dum i huvet och att hon är ett missfoster som inte kan läsa eftersom hon har dyslexi. Hon var 8a när de började säga så till henne. Det är hennes lillebror som tröstar deras mamma och säger att allt kommer bli bra när han som 7 åring inte ska behöva se sin mamma vilja dö. De får se på när de puttar varandra och hör när deras pappa säger att han ska slänga barnen i väggen. Min kompis gråter och hon mår jättedåligt. Tillslut orkade hon inte mer och började skära sig. Själv skar jag mig ganska länge och vet hur dåligt det kan sluta. Hon är min bästa vän och jag och mina föräldrar vet inte hur vi ska hjälpa henne😭 Jag vill verkligen göra mer än bara finnas för henne!! Hjälp mig snälla så jag kan hjälpa henne!
-

BUP svarar:
Tack för ditt fina brev!
Din bästa vän har verkligen en förskräcklig hemsituation. Jag förstår att hon mår jättedåligt. Hela hennes familj verkar ha det mycket kämpigt. Som förälder har man skyldigheter mot sina barn. Man får inte använda hot och våld. Man får inte heller vräka ur sig sånt som "missfoster" för att barnet har dyslexi. Dyslexi kan man ju inte hjälpa att man har. Tvärtom är det något man behöver mycket hjälp med, både i skolan och hemma.  Det är ju inte bara så att föräldrarna ger sig på barnen. De ger sig på varandra också och det är skadligt för barn att vara med om sånt. Mamman verkar vara deprimerad och det är väldigt allvarligt att som 7-åring ta ett sånt ansvar för sin mammas liv.  Det är också allvarligt att det finns en lillasyster som inte ens är 1 år. Hon behöver ju tas om hand väldigt mycket och det verkar ju inte som att hennes föräldrar klarar det. Jag får en känsla av att det bara blir värre och värre i din väns familj.
Din egen situation då? Det är jättefint av dig att du finns där för henne och är ett så stort stöd för henne. Men du är väldigt ung och som barn ska man inte behöva ta ett så stort ansvar för sin vän. Det blir ju ingen tid över för er att ha det trevligt ihop.
Det som gör mig väldigt glad är att du har dina föräldrar med dig i din oro och att de kan finnas med för att hjälpa din vän och hennes familj. Hennes familj behöver hjälp med sina familjeproblem och din vän behöver hjälp för sitt självskadebeteende. Jag tror att både du och dina föräldrar förstår att fler vuxna/professionella behöver blandas in. Det brukar handla om socialtjänsten när det ser ut som det gör i din väns familj.
Man kan vända sig direkt till socialtjänsten och berätta hur det är. Ett annat  alternativ är att dina föräldrar kontaktar skolkuratorn eller skolsyster och berättar. Såna professionella personer har skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten om man får reda på att barn inte har det bra i sin familj. Jag föreslår att du visar det här svaret för dina föräldrar så att de bättre förstår hur de kan hjälpa till.
Ofta kan det kännas jobbigt för vuxna att lägga sig i andra människors liv och därför är det många som tvekar att berätta för andra som till exempel socialtjänsten. Socialtjänsten finns till för att hjälpa barn och familjer. Jag skickar med vad andra frågat och information om bland annat självskadebeteende och hjälp från skolan och socialtjänsten. Ni kan också läsa på nätet om socialtjänsten: koll på soc och på Ungdomsmottagningen om familjeproblem.
Jag önskar verkligen att du och dina föräldrar kan hjälpa din vän och hennes familj att få det bättre!
Lycka till!