Känns dumt att prata med någon när jag inte vet varför jag mår dåligt
Jag är en 16 årig tjej som för ett par år sen varit djupt deprimerad, jag är på väg in i det igen och vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte varför jag mår dåligt och därför känns det dumt att gå och prata med någon.
deprimerad

BUP svarar:
Hej tjejen!
Vad bra att du skriver till oss! Det är aldrig dumt att gå och prata med någon. Oavsett om man vet tydligt varför man mår dåligt eller inte vet alls. Inga frågor är för små eller för stora. Inga frågor är för dumma eller för kloka. Ofta är det just genom samtalet som det blir tydligt vad det egentligen är som fattas eller gör ont.
Många som söker hjälp vet inte varför. De kanske söker för att de är jätteledsna eller jätteoroliga eller jätterädda eller jättearga. Eller att de sover dåligt och känner sig stressade. Men vet inte riktigt varför. Orsakerna till att man mår dåligt kan vara många. I de flesta fall är det flera faktorer som bidrar och samspelar. Och i de flesta fall är det något som har pågått en längre tid.
Genom att prata med någon så får man möjlighet att sätta ord på sina tankar och känslor. Personen du träffar kanske ställer lite frågor till dig kring saker som du inte har tänkt på tidigare. Det kan ju ge dig nya insikter om hur du funkar, hur det ser ut omkring dig, om hur du mår. Det kan på det sättet bli tydligare ”varför” du mår dåligt. Och när det blir tydligare, är det också möjligt att börja fundera på hur man kan göra för att hantera det jobbiga. Sådana ”verktyg” kan du få hos den du samtalar med.
Så, vänta inte. Gå och prata med någon. Ibland är ju föräldrarna superbra att börja med. Om inte det känns rätt, så skulle du kunna pröva t ex skolkuratorn eller ungdomsmottagningen. De kan med all säkerhet hjälpa dig, eller slussa dig vidare om det skulle behövas.
Lycka till!