Vill verkligen inte gå till BUP
Hej, jag vet att jag förr eller senare kommer att bli tvingad att gå till er, men jag vill verkligen inte, så, mina små futtiga frågor är: vad gör ni om någon vägrar ta emot er hjälp? Slutar ni hjälpa då? Och hur hanterar ni självskadebeteenden som inte upphör efter samtal?
Döden

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker inte dina frågor är varken små eller futtiga! Jag antar att du tänker att det  är ditt självskadebeteende, som du enligt dig själv inte behöver hjälp med (och kanske något mer). Jag antar att det är föräldrar/vuxna i din närhet som vill tvinga dig till BUP.
Anledningen till att du är rädd att ta emot hjälp vet jag inte, men jag gissar att det beror på att du vill ha kvar ditt självskadebeteende. Förmodligen handlar det om att du upplever väldigt starka känslor som du inte hittar sätt att bli av med utan att du skadar dig själv.
Problemet är att det brukar vara en kortvarig lättnad och att de svåra känslorna snabbt är tillbaka. Man brukar hamna i en ond spiral som bara snurrar på av svåra känslor, självskadebeteende och så vidare, utan stopp och som bara blir värre och värre. När det här har hållit på ett tag blir hjärnan kidnappad och lurar en att tro att det är bra för en att skada sig själv. Jag tror, men jag kan ju naturligtvis inte veta säkert, att det är just det som har hänt med dig. Att din hjärna intalar dig att du ska skada dig och att du därför inte ska ta emot hjälp av BUP. Men, tro mig, det inte bra för dig eller för någon människa att ge sig på sin egen kropp!
Hur tufft det än känns just nu, tycker jag absolut att du ska ta chansen att bli av med ditt beteende och våga satsa på en BUP-kontakt! Vi på BUP har stor erfarenhet av att träffa ungdomar och hjälpa dem att må bättre. Du kan få hjälp att förstå ditt handlande bättre och att hitta andra sätt att hantera jobbiga känslor än att skada dig.
Det är dina föräldrar som bestämmer om du ska gå till BUP. Samtidigt är det väldigt svårt att tvinga någon att ta emot hjälp. Men om du skulle skada dig själv väldigt allvarligt kan du tvingas att ta emot vård.
Jag skickar med vad andra frågat och information om självskadebeteende, vilken hjälp BUP kan ge och om man kan bli tvingad. Du kan testa att vända dig till Shedo. Titta särskilt på deras färdighetslistor, som kan vara till hjälp att hantera svåra känslor.
Saker och ting kommer att bli bättre. Det kommer inte alltid att kännas så som du känner nu. Hur jobbigt det än är att bryta ett självskadebeteende så går det!
Ta hand om dig!