Har ångest och är rädd för allt
Hej, jag mår ofta dåligt pga olika saker som mina vänner att jag tror att dom hatar mig eller bara av ingen anledning. Och jag har oftast ångest och är rädd för allt. Jag är rädd för nya människor, jag ör rädd för att prata med vuxna, jag är rädd för jobbiga sociala situationer annars hade jag nog försökt skaffa någon sorts hjälp men jag vågar inte för att jag har en extrem fobi för att både prata med mina föräldrar men mest för att jag är rädd för att prata med det som skulle hjälpa mig isf. Jag vill verkligen inte göra något för att jag är för rädd för alla sociala saker. Jag kan inte träffa mina kompisars vänner för att jag är rädd för dom och liknande. Jag kan knte heller asså skada mig själv eller liknade som att skära mig själv eller ens tänka på självmord eftersom att jag är för rädd för allt och det inkluderat vilket jag är väldigt glad för för dom två sakerna är inte nice. Men jag har ju ändå stunder där jag är glad som oftast när jag är med mina vänner även fast dom ofta knte vill vara med mig. Så jag vet inte vad jag ska göra för att jag har så mycket ångest, fobi för allt, är oftast ledsen och vet inte hur jag ska sluta vara det, och tror att jag har haft någon sorts av panikattack som var jätte läskig.

BUP svarar:
Hej, och tack för ditt brev!
Det är jättebra att du skriver till oss, och bara genom att göra det så har du kunnat sätta ord på hur det känns. En bra början!
Du har det svårt med att träffa andra, också med dina kompisar som du misstänker inte gillar dig. Men varför tror du det, har någon varit elak, med flit sagt något dumt eller talat illa om dig?
Om det är så förstår jag att du mår dåligt över det och du ska så snart som möjligt tala med vuxna om det. Det är skolkuratorns ansvar att mobbing inte ska förekomma i skolan. Då kan du också ge konkreta exempel på vad som hänt. Du kan ändå ha hjälp av de tips jag skriver senare.
Eller eftersom du skriver att du är rädd för allt så tänker jag att din oro är ditt största spöke. Är det så att du oroar dig för sådant som är nytt och överraskande och som du inte vet om du kan hantera? Även om du kan ha kul med kompisarna ibland så kanske du blir på din vakt och tolkar mycket av det som händer som obehagligt eller farligt? Sådana känslor kan också komma väldigt överraskande och kännas skrämmande med sin kraft.
Den kan också dyka upp i förväg och hindra dig från att göra sådant som är nytt och som skulle vara spännande, kanske leda till nya upplevelser och nya bekantskaper som du skulle ha glädje av. Ett visst mått av oro behöver man ha, det skyddar mot att man utsätter sig för onödiga risker. Men oron ska inte heller ta överhanden och begränsa dig.
Därför tycker jag att du ska ta hjälp för att komma ur dessa jobbiga tankar och känslor. Det kan vara svårt att börja tala om sådant, även med sina föräldrar. Jag tycker därför att du kan börja med att gå in på några sajter på nätet, till exempel SnorkelJourhavande kompis eller Tjejzonen. Där kan du chatta och/eller prata och du är helt anonym. Det brukar bli lättare att våga vara uppriktig om sig själv när den andra ändå inte vet man är.
Detta kanske inte räcker som hjälp men det är ett bra sätt att börja, helt enkelt träna på att berätta för någon hur det känns. Det vore också bra om du kunde berätta för dina föräldrar. Kanske kan du börja med någon lite signal om att det är jobbigt. De flesta föräldrar frågar då och ett samtal kan komma i gång. Om det känns för jobbigt att fortsätta så kan man ta paus, säga att man inte vill prata mer just då, men att man kan fortsätta en annan dag. Det skulle ge dig en chans att planera vad du ska säga och därmed göra samtalet mindre osäkert.
Du skulle också kunna prata med kuratorn på skolan, hen jobbar med elever som har det besvärligt på olika sätt och vet att det är svårt att berätta allt på en gång, kan vänta in dig. Du skulle också kunna skriva ner hur det känns och ge som ett brev till dina föräldrar eller någon annan vuxen du litar på.
Du ska inte behöva avstå från att ha roligt med kompisar utan i stället känna att det som är nytt också är spännande. Du har redan vänt dig oss, bra första steg. Ta sedan nästa steg, att kommunicera med någon.
Lycka till!