Hyperventilerade och grät
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad som har hänt och jag är lite rädd. Jag är en väldigt överkänslig person och blir då ofta väldigt ledsen och gråter. Och jag pratade men min kompis om känsliga saker så att jag blev extremt ledsen. Mina muskler kändes svaga och jag darrade och grät hysteriskt under tiden vi pratade men plötsligt när jag blev jätte ledsen över en sak som hon sa började mina händer långsamt domna från fingertopparna och vidare till tillslut hela mina händer hade domnat. Och i ca 15 minuter var det riktigt illa då mina händer hade domnat, mina muskler var svaga, jag grät hysteriskt, jag darrade, jag kunde inte andas (jag hyperventilerade typ) och jag kände mig svimfärdig. Vilken alla dom symtomen hade kommit långsamt under tiden vi skrev till varandra. Jag kunde liksom inte stoppa det som hände och det kändes som om jag fick en attack av något. Efter den kvarten så kröp jag ner på golvet och försökte andas långsamt och jag stannade där tills mina händer hade slutat domna. Jag hade också känt en nervös känsla i magen i två hela dagar innan eftersom att det var då våran diskussion startade och jag kände att något konstigt skulle hända och jag var rädd. Hela situationen har aldrig hänt innan men liknande har hänt vilket är att jag har börjat hyperventilera och gråta och allt som kommer med det. Men nu var det mycket värre och jag är rädd att det ska hända igen då vårat bråk inte är helt över.

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du kan ha fått det som kallas en panikångestattack. Det är något som känns väldigt obehagligt men inte är farligt. Det  du beskriver som domningar, att känna sig svag i musklerna, få svårt att andas och att hyperventilera är vanliga symtom vid en panikångestattack.
Panikångest är en stark och ofta plötslig ångestkänsla. När man blir så rädd andas man kort och snabbt och inte i långa djupa andetag. Den ytliga andningen gör att man kan känna sig yr, svag, svimfärdig och som att man inte kan andas. Ofta blir man då ännu räddare och de här symtomen kan kännas ännu värre. Efteråt kan man, precis som du beskriver, vara rädd för att det ska komma att hända igen. Kanske försöker man då undvika situationer där man befarar att det händer igen.
Du skriver att du och din kompis hade ett bråk när attacken kom och du blev mycket ledsen. Kanske blev du också arg?  Kanske är du en person som genom din känslighet lätt blir oroad av dina känslor när de är starka?
Inget av detta är farligt men det kan ändå kännas så. Många kan känna igen sig i det.
Men det finns bra hjälp att få för panikångest och jag tycker du ska vända dig till någon som kan hjälpa dig. Det skulle också vara en hjälp för dig att utan att bli så rädd orka med dina egna starka känslor.
På Umos hemsida finns en bra beskrivning av panikångest där du kan läsa mer. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun och tala med någon.
Tillsammans med dina föräldrar kan du också kontakta BUP eller din vårdcentral.
.