Sitter bara inne och gråter
Hej, jag heter P. Jag har haft jätte jobbigt i några år. Jag kan inte sluta tänka på att bara dö. Jag är nedstämd hela tiden. Sitter bara inne i rummet och gråter. Skolan är jätte jobbigt jag blir utfryst. Jag har varit på BUP förut och jag har pratat med min mentor och kuratorn. Jag grät efteråt dom förstod verkligen ingenting iallafall när min mentor sa ” jag tycker att du är lite taskig när du inte vågar säga emot”. Jag ska hälsa på olika skolor snart. Men mina tankar om att dö är bara större. Ingen gillar mig. Jag har endast en vän och en kille och är 10. Det är svårt att förklara allt eftersom jag har haft ont i magen jätte länge och jag vägrar leva utav det. Jag går upp I vikt kan ej sluta äta. Det känns som jag inte är något i värden. Ja har som gett upp hoppet. Mina föräldrar är skilda och det är 6:or på skolan som säger att jag inte är värd att leva. Som jag sa är jag jätte mycket på rummet och kan verkligen inte säga emot alla! Mina tankar är bara negativt. Jag kan verkligen aldrig bli glad. Jag kan inte tänka på hur jag ens ser ut jag tycker bara att jag är ful. Min mamma vet om detta men jag kan inte säga till nån annan. Mina klasskamrater ignorerar bara mig och säger att jag ska gå. Jag kan verkligen inte leva. Och vill gärna ha ett svar//

BUP svarar:
Hej!
Så starkt av dig att våga skriva till oss. Du är väldigt bra på att beskriva hur det känns och jag blir upprörd när jag läser om vad din mentor sa till dig. Du är utsatt för mobbing och det borde skolan tagit itu med för länge sedan.
Din mamma vet och det är bra att du kan prata med henne. Du verkar också ha haft en del hjälpkontakter. Vad hände med din BUP-kontakt? Tycker du inte att du fick någon hjälp där? Vågade du inte säga allt till din behandlare? Kände du dig inte trygg med hen? Jag frågar för det är tydligt att du fortfarande behöver en sådan professionell behandlare. Du ska veta, och din mamma också, att man kan fortsätta med en behandlingskontakt igen även om det avslutats en gång. Och man kan be att få en ny behandlare i stället för den man har. Man kan också byta BUP-mottagning om man bor där det finns flera.
Det låter som att du ska byta skola. Då behöver du hjälp med ”inskolningen”. Hur du presenteras i klassen av läraren, vad kan du göra eller säga själv? Det är extraviktigt nu när du har haft så dåliga upplevelser i skolan. På flera BUP-mottagningar finns hjälp att få av behandlare som arbetar delvis utanför mottagningen, till exempel hemma eller i skolmiljön. Du ska förstås också ha kontakt med elevvårdsteamet på nya skolan.  Din mamma kan nog kolla upp så att du får sådan hjälp med nystart. Och helst innan du börjar i den nya skolan.
Jag är imponerad av att du skriver såhär tydligt om dig själv. Du ska absolut ha fortsatt behandlingskontakt och jag tycker du ska visa ditt brev till oss och mitt svar för din mamma.
Varmt lycka till!