Har lidit av ätstörningar i snart ett år
Hej, jag har lidit av ätstörningar i snart ett år. Det började med otorexi sedan anorexi och nu hetsätning. Jag försöker varje dag att försöka sluta få mina anfall och efter varje vecka efter typ 20 attacker övertalar jag mig själv att denna vecka ska jag klara de... men nej! Det går inte och jag tar de sin tid men nu vill jag fan bli frisk . Undrar bara om ni har några tips på hur man kan tänka för att må bättre över sin kropp och bli frisk snabbare för nu känner jag mig som ett tjockt monster. Jag känner att jag saknar den tid med anorexi mer då jag var smalare och finare än nu . Vet att de är en sjuk tanke men det känns i nuläget bättre än att känna mig såhär fet! Fruktansvärd känsla!
Tack i förväg!
Saga

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du känner att du vill bli frisk och att du försöker även om det ännu inte lyckats. Det är vanligt med återfall och att man misslyckas på alla möjliga sätt när man försöker ändra sina vanor och äta på annat sätt.
Det är inte lätt- så du ska inte känna dig missmodig och misslyckad. Men jag tror det skulle bli mycket enklare om du hade någon att prata med och gärna någon som känner till ätstörningar och hur det fungerar. Då skulle ni kunna analysera lite mer vad det är som händer när du känner att det blir för svårt. Kanske kan ni ändra något eller ibland klarar man också av mer när man får uppmuntran och stöd. Det kan behövas.
Så mitt bästa tips är nog att du ska skaffa dig någon som kan stötta och hjälpa dig för som du märker kan det vara svårt att klara av det alldeles ensam. Om du berättar för dina föräldrar kan ni tillsammans söka hjälp för dig på en vårdcentral eller BUP. Eller kanske kan du börja med att prata med din skolsyster eller kurator på skolan? Om du inte känner dig beredd på det så kan du chatta och få hjälp på Ätstörningszonen.
Det finns mycket skrivit om ätstörningar och det kan vara bra att läsa läsa om det. Då kan man ta del av andras erfarenheter och kanske få lite perspektiv på de egna problemen. Du är inte ensam! Vill du läsa lite om ätstörningar kan du göra det på Ätstörning.se
Det är  många gånger väldigt förvirrande att ha en ätstörning. Ibland kan man vilja bli helt frisk och äta normalt samtidigt som det väcker farhågor om att då blir man väldigt tjock och ful och det vill man absolut inte. Det är verkligen bra att ha någon att prata med om detta så man kan behålla sin motivation och tro på att det leder till något bra.
Lycka till!