Hur ska jag sluta skära mig?
Jag vet inte om jag skär mig själv eftersom att mina vänner gör de. Men om det är så så vet jag verkligen inte hur jag ska sluta.
Gg

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Man kan skära sig av alla möjliga skäl. Du vet inte om du gör det för dina vänner gör det. Ofta blir man påverkad av andra och det kan vara svårt att sluta när andra som man känner fortsätter att självskada sig. Hur skulle dina vänner tänka om dig om du slutade? Kommer de tycka du var duktig och gjorde något bra eller skulle de tycka något annat? Är du rädd förlora dina vänner om du slutar att självskada dig?
Att självskada sig brukar inte leda till att man mår bättre på sikt utan tvärtom. Man brukar bara få mer ångest över att man skadar sig så jag hoppas att dina vänner vill dig väl och vill att du ska må bra och stöttar dig om du vill och försöker sluta självskada dig.
Du undrar hur du ska göra för att sluta självskada dig. Om du kan prata med någon vuxen så brukar det underlätta. Skolsyster och skolkurator i skolan och dina föräldrar är några som kan hjälpa dig på olika sätt. Om du inte vill blanda in vuxna får du försöka själv. Du kan läsa om självskada på Shedo. Shedo har en självskadechatt som du kan besöka. Där kan du också finna många tips på vad du kan göra istället för att skada dig. Du kan också chatta på Bris med en kurator anonymt och då kan du berätta lite mer om dig själv och varför du självskadar dig. Det gör att du kanske kan få lite mer träffsäkra tips hur just du ska göra för att sluta självskada dig.
Bra att du börjar fundera själv på hur du ska sluta fast du har vänner som självskadar sig!
Lycka till!