Vill boka tid på BUP utan att föräldrarna vet
Jag mår dåligt men har inte sagt det till mina föräldrar. Jag vill boka en tid på bup men utan att de vet om det. Jag tänker att jag berättar för de när jag har ”bearbetat” mitt dåliga mående lite bättre. Men jag vill ha en tid på bup utan att de vet om det. Kan ni snälla hjälpa mig hur jag ska göra?
Anonym

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Vi tar så klart allvarligt på om en 12-åring vänder sig till oss på egen hand! Man kan ringa själv till BUP, man kan få råd per telefon och man kan få komma på ett första samtal. Sedan avgör vi om det är möjligt att ha fortsatt kontakt utan att  föräldrarna får veta om det. Det beror ju bland annat på vad du har för problem. Vår utgångspunkt är ändå att vi har kontakt med både föräldrar och barn. Föräldrar har både rätt och skyldighet att att känna till att barn är patient hos oss. Äldre tonåringar kan komma själva till oss.
När man är så ung som 12 år är det ju svårt att ge någon hjälp utan att prata med föräldrarna också. Därför är det bra att du tänker att du vill berätta för föräldrarna så småningom. Kanske finns någon vuxen i din närhet som du kan pröva att börja prata med? Du kan också  testa att vända dig till Bris. Jag skickar med information om BUP.
Lycka till! Jag hoppas verkligen att du får hjälp att må bra!