Orolig vän
Hej! Jag är en tjej på 17 år. Anledningen  jag skriver till er är för att jag är orolig för min kompis o vet inte hur jag ska hjälpa henne för hon mår ju inte bra fastän hon själv tycker att hon mår bra så vet jag att hon inte göra det. Har känt denna tjejen i flera år. Hon är 14 år, har ingentings att bo utan att soc sätter henne på sis efter sis går inte så lång tid tills hon rymmet å är tillbaka. Hon lever jätte farligt å jag själv mår så jävla dåligt av att se henne sa. Hon är med äldre tunga missbrukare och tunga kriminella och dom har hjärntvättat henne och fuckat henne totalt redan som 10 år sa sålde hon droger å gjorde brott.  Hennes föräldrar ja enligt mig så skiter dom i henne dock så sitter hennes papp i fängelse och det har Jag vetat för jag sett många gånger när polis vart hos dom har bott grannar när vi var små o hon ju sagt min pappa är cool för han sitter i fängelse å hennes mamma är AA hon har vart inne mke sjukhus för många gånger har hennes syskon vart hos oss när pappan satt i fängelse å mamman inte mått så bra,men jag tycker det är tragisk faktiskt och jävligt orättvis att som barn leva detta liv som hon lever. Jag vill att hon ska leva det liv jag har det för den är faktiskt ganska normalt. Men när jag ser henne mår jag dåligt och nu har det ba blivit värre och värre. Hon är jätte aggressiv backar inte för något och jag tänker det är därför dom flesta vuxna människor undviker henne eller inte gör något när jag berättar till dom något för hon gör allt. Jag kommer ihåg redan när hon var jätte liten brukade hon slåss med oss andra barn och hota jätte mycket å nu har det blivit värre många av dom som hon är med är rädd för henne men det är inte jag även on hon oxå hotat mig så tänker jag ändå hon har det jätte jobbig och hon är inte som dom flesta hon har nån sorts funktionsnedsättning och det som händer/hänt i hennes liv påverkar ju henne jätte mycket. Hon pratar aldrig om hennes familj inte om hur hon mår  å när jag försöker göra det så hotar hon mig och säger att hon mår bra och inte behöver något skit från nån människa i denna värld å att hon hatar denna världen å alla människor det är också tragisk för man ser på henne att hon är allvar hon har så mkt hat o ilska i sig å ingen 14 åring ska behöva hata hela världen. Hon tjejen är nära hennes död jag är 17 år idag och ser på henne sådär så vet jag att hon behöver hjälp men det ingen som ger henne. En 14 åring som är påverkat av all slags droger, som går beväpnad med knivar pistoler har på sig hur mycke skit som helst, å hon får hennes pengar ifrån äldre för hon gör mke skit åt dom. Har sett henne hota pistol med folk å även tryckt på avtryckaren hon lever farligt värld varje gång även om jag ej är me henne så mke för hon inte vill vara me mig så hör jag allt on henne. Man ser henne gå omkring helt sliten med blåmärken å allt skit hon går flera dagar utan sömn utan mat. Hon saknar vuxna människor å jag ser det som att dom skiter i henne för dom sätter henne på låst aså sis efter sis hon rymmer därifrån å just nu är hon på efterlyst för hon har rymt från ungdomshem. Hon hamnar slagsmål varje dag hon är jätte våldsam har försökt prata me vuxna men dom säger hin måste hjälpa sig själv hon kan inte få hjälp om hon är så hotfull våldsam aggressiv å att hon är ba problembarn det har dom sagt sen hon ba för liten unge att ingen vill ha henne hon tkr d är coolt når dom säger så men jag tkr det är tragisk hon e 14 och redan fastnat i missbruk och kriminelitet. Hon säger att hon är född för detta livet och jag tkr det är tragisk så snälla hjälpa mig??? Hälsningar orolig vän
Ida

BUP svarar:
Hej!
Din vän har ett svårt liv. Du är, och med rätta, väldigt orolig för henne och du ser att hon inte får den hjälp hon behöver av samhället.
Du vill hjälpa henne men känner dig otillräcklig och maktlös. Du undrar vad du kan göra för henne.
Det är mycket  svårt att se en människa som man bryr sig om fara illa och samtidigt se att inget verkar kunna  hjälpa henne.
Men även om det från ditt håll kan se ut som socialtjänsten inte gör något för att hjälpa henne, är det mycket du inte känner till som ligger bakom deras bedömningar och val av insatser. Kanske gör de allt som är möjligt för dem.
Eller kanske skulle socialtjänsten kunna göra på något annat och bättre sätt? Det är jättesvårt för dig att veta.
Så vad finns det som du kan göra?
Jag tror att du faktiskt gör mycket mer för din vän än du själv vet om. Du är en vän som bryr sig om henne, som tycker att hon är värd ett bättre liv och som önskar att du kunde hjälpa henne. Det känner hon även om hon inte visar det. Och det är ingen liten sak utan något som kan ha stor betydelse för henne.
Men du ska inte lägga ansvaret för hennes vård på dina egna axlar. Det är ett ansvar som du inte kan ta. Det är förstås lättare sagt än gjort. Därför skulle det kunna vara bra för dig att tala med någon om situationen. Som skolkurator eller ungdomsmottagningen.
Men kom ihåg att man kan betyda mycket mer för en vän som har det svårt än man själv tror. Fastän det inte känns så.