Mamma tycker att jag får skylla mig själv
Jag har varit med om sexuella övergrepp, våldtäkt samt mobbing under hela min skolgång, och nu är min mamma jättearg på mig för hon fick reda på att jag självskadar, men hon vill inte att jag ska gå till BUP för hon tycker att jag får skylla mig själv, vad får jag göra?
Elak mamma

BUP svarar:
Hej Tjejen och tack för ditt brev.
Jag vill verkligen beklaga att du varit med om så mycket svåra saker i ditt liv och det är verkligen upprörande att höra om din mammas sätt att bemöta dig. Det är verkligen inte ditt fel att du blivit våldtagen, utsatt för sexuella övergrepp eller mobbad, aldrig någonsin. Och jag hoppas verkligen att du inte tror det om dig själv.
Du undrar vad du får göra och min absoluta uppmaning till dig är att i detta läge söka stöd och hjälp oavsett vad din mamma tycker. Det är helt OK att du gör det, det är mycket bra att du lyssnar till dig själv nu. Du vet ju bäst själv vad du behöver, eller hur?
När man är 16 år finns det lite olika alternativ. Du kan själv ringa till BUP, telefonnumret till närmaste mottagning kan du hitta här på vår sajt. Du kan också söka hjälp hos en Ungdomsmottagning. Hos Tjejjouren eller Tjejzonen finns mycket stöd och kunskap om vad tjejer i din situation kan göra för att hitta stöd och hjälp. Du skulle kunna börja med att kolla in deras hemsidor.
Jag kan lova dig att ingen på BUP kommer att säga att det är ditt fel att du har blivit våldtagen, sexuellt utnyttjad eller mobbad. Så tveka inte utan ring oss.
Var rädd om dig!