Mår skitdåligt och känner mig nedstämd
Hej BUP!
Jag mår skit dåligt, och känner mig nedstämd.
Jag skadar mig själv/har ett självskadebeteende och har självmordstankar. Jag mår skit dåligt och vet inte riktigt varför. Jag är rädd för mig själv och vet inte när tankar kan bli verklighet. Jag vet inte helt varför jag mår som jag gör men har samtidigt har jag väldigt jobbiga saker jag bär på.  Vad ska jag göra? Kan man komma till BUP med dom här problemen? PS. Vill inte prata med skolkuratorn elr skolsköterskan..
Mår skit dåligt..

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss. När man tänker på att inte vilja leva ska man tala med någon.
Du säger att du inte riktigt vet varför du känner så här. Det kan du förstå bättre när du talar med någon. Då kan du också se vad som behövs för att du ska må bättre igen. Det jobbiga som du bär på verkar vara viktigt.
Man kan vända sig till BUP för sådana här problem. Men när man är så ung som du vill man på BUP också att föräldrarna är med. Vet dina föräldrar om hur du mår? Kan du tala med dem och be dem kontakta BUP?
Om de jobbiga sakerna är sådant som gör det svårt eller omöjligt att tala med dina föräldrar om kan det vara bra att ringa till BRIS. Du kan då få möjlighet att tala mer om din situation och få råd om hur du bäst ska gå vidare. Då kan du vara anonym om du vill. Och du kan kontakta Mind eller Tjejzonen.
Du kan också utan föräldrar vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Gör något av detta och vänta inte.