Vill byta mottagning. Hur gör jag?
Hejsan.. Jag har länge gått på bup i olika län som jag bott i. Nu har jag flyttat igen och bytt mottagning. Jag är inte nöjd med min läkare som skriver ut mina mediciner, hon förstår inte mig och lyssnar inte till vad jag och min mamma anser vara mina behov. Jag skulle vilja byta mottagning till en annan här i närheten, hur gör jag?
trivs ej.

BUP svarar:
Tack för ditt brev! Det är en viktig fråga du tar upp! Det är ju så viktigt att man får bra hjälp när man mår dåligt. Och i det läget är det också viktigt att man trivs med och har förtroende för sin läkare/behandlare.
Min första rekommendation är att be din mamma att prata med läkaren i fråga. Ibland behöver man ta saker en gång till, och vara jättetydlig och säga ifrån att den hjälp men får inte är den man behöver bäst. Om det försöket inte leder någonvart kan man ju fråga på den mottagning man går om det finns någon annan läkare/behandlare men kan få träffa istället.
Detta är inte konstigt, vi på BUP är vana vid att det händer då och då. Anledningen till att jag föreslår att göra ett försök till på samma mottagning är att det i många fall är lättare att fortsätta kontakt på ett ställe som känner en, där man inte behöver ta om allt från början. Om detta inte heller leder någon vart är det HELT i sin ordning att byta mottagning.
Att byta mottagning är din rättighet. För att göra det krävs inget särskilt alls. Ni ringer bara den ”nya” mottagningen och berättar vad ni vill ha hjälp med, och meddelar den ”gamla” att ni inte vill komma dit fler gånger. Mer än så behövs inte. Det behövs inga förklaringar och ursäkter. Så tveka inte!