Allt är meningslöst, livet är meningslöst
Jag mår jätte dåligt. Jag har ingen aning om varför allt är bara såligt just nu, jag vet inte vad jag ska göra. Allt är meningslöst, livet är meningslöst. Jag har inget att leva för längre.. Jag går hos Barnochungdomshälsan, men det hjälper verkligen inte, jag har gått där i ungefär 1,5 år. Jag har börjat skurit mig på sista tiden och har gjort försök på självmord. Min mamma har försökt kontakta er (BUP) och fick först en tid men sedan ringde ni tillbaka och avbokade tiden på grund av att jag inte gått hos Barnochungdomshälsan ”tillräkligt länge”. Jag vill bara ha bättre hjälp eftersom att den hjälp jag får nu hjälper inte! Men jag vet inte vad jag ska göra, hjälp mig!!
En 13-åring som behöver hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du har det verkligen jättejobbigt och är inte hjälpt av den kontakt du har just nu. Du berättar att du har börjat skära dig på sista tiden och har gjort självmordsförsök. Jag undrar om det har hänt efter det att din mamma ringde till BUP?
Hur det än är med det tycker jag du ska be din mamma att ringa till BUP igen och berätta om hur allvarliga problem du har. Jag tänker att BUP kan ge dig den bästa hjälpen och förhoppningsvis kan ni få en tid den här gången. Men håll fast vid den person du träffar på Barnochungdomshälsan medan du väntar på att komma till BUP! Kanske kan hen hjälpa till att berätta för BUP om hur du har det?
Jag tycker inte att 1,5 år är kort tid för en samtalskontakt och jag förstår inte riktigt varför det inte hjälper. Du skriver att du inte har en aning om varför allt är så dåligt just nu. Kan det vara så att du har svårt att förklara för behandlaren hur du har det?
Det är inte ovanligt att man har såna känslor av meningslöshet när man är 13 år. Du står inför att bli vuxen och det händer mycket i kroppen och i hjärnan. Saker och ting förändras i skolan och med kamrater och föräldrar. Det brukar också vara svårt att sätta fingret på varför man mår som man gör. En ledtråd kan vara att du inte tycker att du har något att leva för längre. Jag undrar vad du hade tidigare som gjorde livet värt att leva? Handlar det kanske om en person som du förlorat?
Jag undrar också vilka känslor du har innan du skär dig?  Om du lyckas sätta ord på de här sakerna och berätta för din mamma och för den professionella person du träffar underlättar det att förstå sig på dig. Då blir möjligheten att hjälpa dig större både för Barnochungdomshälsan och BUP. Jag skickar med vad andra frågat om och lite fakta. Du kan också pröva att vända dig till Bris
Jag hoppas verkligen att du får snabb hjälp! Ge inte upp och ta hand om dig!