Orkar verkligen inte mer
Hej jag är en 12 årig tjej! Jag mår extremt dåligt jag klarar inte av längre med livet allt går åt helvete!Jag orkar verkligen inte mer! Jag har mått så dåligt😭Jag har velat ringa polisen men ändå inte vågat😭😔Snart så kommer det gå så långt att jag väljer att avsluta mitt liv😭😫Jag har försökt ta livet av mig en gång elr två😭

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev till oss. När jag läste ditt brev så skrev du att du vill ringa polisen men inte vågat. Jag blev naturligtvis nyfiken och undrande över vad polisen skulle kunna hjälpa dig med och vad det är som håller på att gå åt helvete. Att ringa till polisen och berätta hur man har det är inte en dålig idé.  Men utifrån att du inte riktigt vågar tror jag att du skulle behöva stöd av någon du litar på när du ringer dit eller att ni tillsammans funderar på vad du behöver för att börja gilla livet igen. Att gå med alla dessa tunga tankar måste vara jättetufft för dig.
Om man är 12 år och känner som du gör, att livet är svårt och jobbigt då behöver du få stöd av någon eller några vuxna som kan ta hand om alla dina  bekymmer eller i alla fall dela dom med dig. Kort sagt sortera i högen av problem. Det här är viktigast att ta hand om och det här är också jätteviktigt men det får vänta lite. Det är betydelsefullt att du får börja känna hopp om att saker går att lösa och att du inte är ensam med dina problem.
Nu när du går och bär på en massa negativa tankar och att all kraft är på väg att ta slut måste vi tillsammans hitta på lösningar så du får ny energi och superkrafter. Här kommer några stycken.
Om det finns någon person som du känner att du blir glad av att träffa eller hålla kontakt med via sociala medier. Samla kraft och ta en ny kontakt med hen om det var länge sedan ni pratade med varandra. Vänner och kamrater är viktiga att ha nära sig. Om man mår dåligt är det vanligt att man drar sig undan och blir mindre social. Viktigt att försöka vara så aktiv man bara orkar. Om det finns något intresse eller aktivitet du slutat med som du gillat. Är det möjligt att börja med den igen. Så fundera vad som tidigare gjort dig glad och försök göra mer av detta.
Ett annat viktigt råd är att berätta för någon vuxen hur man mår och hur man har det hemma om din hemsituation påverkar dig negativt. Det spelar inte så stor roll vem du väljer att prata med men gärna någon vuxen som kan orka och klara av att lyssna på det viktiga du har att berätta. Om det är din bästa kompis förälder, din mentor, din skolkurator eller någon släkting.
Jag räknade upp skolkuratorn som ett alternativ. Om det finns någon skolkurator i din skola? Skulle det vara möjligt att ta kontakt med hen? Du skriver ingenting om dina föräldrar. Det är inte alla som känner att de kan berätta för sina föräldrar hur de mår men det skulle naturligtvis vara ett bra alternativ.
Tack för ditt brev och berätta för någon du litar på hur du har det och gå inte och bär på allt själv.