Rädd att tappa kontrollen
Hej!
Jag vet inte riktigt var jag ska börja med detta för det känns som att det har växt till ett sådant stort och komplicerat problem över tid. Men det som är problemet är i alla fall att jag har sådan extrem ångest över allt möjligt och detta har börjat leda till att jag får overklighetskänslor blandat med panikattacker. Är fullt medveten om varför jag får detta och det gör mig bara ännu räddare eftersom att jag är medveten om att det är processer i hjärnan och att jag kanske inte har så stor kontroll över det som jag först trott. Har alltid haft mycket ångest. Det började som liten då jag var hypokondriker och alltid hade för mig att jag hade någon ny sjukdom. Sedan utvecklade jag social fobi i kanske 6:an och har sedan dess också haft grov ångest kring småsaker. Overklighetskänlsorna yttrar sig i att jag till exempel inte känner mig riktigt i verkligheten, riktigt som mig själv helt enkelt. Detta i sin tur skapar ännu mer ångest då jag verkligen är livrädd för att bli deprimerad, eller galen. Då och då får jag panikattacker som får mig att kännas som att jag kommer tappa kontrollen helt och vill inte få t.ex psykos eller så.
Ångesten skapar även stora sömnproblem för mig vilket i sin tur bara gör den starkare.
Är rädd att mina föräldrar inte förstår och att mina problem är för stora för att få hjälp för och att jag kommer vara fast i de här negativa tankarna för alltid och till slut ta livet av mig för att det blir så jobbigt. Är absolut inte självmordsbenägen just nu, men är orolig för att det kan bli så illa att jag blir det senare.
Hanna

BUP svarar:
Hej Hanna!
Tack för ditt utförliga brev, du beskriver dina svårigheter väldigt tydligt.
Eftersom du skriver att du var hypokondriker som barn så tänker jag att det är du kanske nu också? Fast nu gäller det din psykiska hälsa och processerna i hjärnan. De känns ohanterliga och det blir de ju också om man föreställer sig dem som starka krafter som styr vad man känner och tänker utan att man kan påverka dem. Det är riktigt att man inom neuropsykiatrin har klarlagt många tillstånd som tycks höra ihop med fenomen i olika delar av hjärnan. Men det säger inget om vad som påverkar vad. Kanske är det våra känslor som påverkar hjärnan eller tvärtom. Eller både och. Det vet man inte, bara att många känslor/tillstånd har förbindelser med områden i hjärnan.
De svårigheter som du beskriver kan sammanfattas under begreppet ångest. Ångest kan ta sig många olika utttryck, ibland bara på ett sätt, till exempel fobi för något, men ibland på alla möjligt områden. Så verkar det ha blivit för dig. Så jobbigt att du lägger ihop de tunga känslor du har och tänker att det alltid kommer vara så, eller ännu värre. Om du inte får hjälp att hantera din ångest så blir det lätt så att den sprider sig till alltfler områden.
Du är rädd att dina föräldrar inte kommer förstå om du berättar för dem. Nej, kanske inte först, men sen. För att ångest är en generell känsla. Alla känner ångest ibland, mer eller mindre och i olika situationer. Det är snarare en fråga om hur man kan hantera sin ångest.
Jag tänker att du behöver professionell hjälp just för att hantera din ångest. Det kan du få hjälp på vårdcentralen, del flesta vårdcentraler har numera psykologer. På vårdcentralerna behöver man oftast föräldrarnas medverkan eller samtycke så länge man är under 18 år. Men du kan också vända dig till Ungdomsmottagningen där du bor, där kräver man inte föräldrarnas samtycke eller vetskap.
Lycka till att ta itu med din plågsamma ångest!
PS. Gå gärna in på hemsidan Snorkel (handlar om nedstämde, oro, ångest och stress). Jag bifogar också några texter som kan vara bra att läsa.