Vad kan jag göra för att allt ska sluta?
Jag trivs inte i mej själv. Jag fick ett rykte för 1,5 år sen. Det lever kvar idag. För 3 månader så höll jag på att dö. Jag tog en överdos. Jag drömmer mardrömmar om det varenda kväll om hallucinationerna, jag hör allt i huvudet. Jag ser allt om kvällarna. Jag har haft ett självskadebeteende och nu vill jag börja om att skada mej själv igen. Jag har haft ätstörning och nu har jag börjat trappa ner på maten.  Jag måste ha allt i ordning, i tidformat annars funkar inte jag. Jag kan ha diagnosen BIPOLÄR men det är inte säkert. Vad kan jag göra för att allt ska sluta? Vad ska jag göra för att kunna sova på nätterna? Snälla hjälp mej!
förvirrad

BUP svarar:
Det låter som att du varit med om något jättesvårt, och att du kämpat under lång tid nu…och att det inte riktigt blir bättre. Du nämner några diagnoser i ditt brev….betyder det att du redan har en pågående BUP-kontakt?
Om du har en pågående kontakt, så är det jätteviktigt att du tar upp dina funderingar och hur du känner, tänker och mår med din behandlare. Om du inte har kontakt med BUP, så se till att det blir så!
När man mår som du beskriver är det superviktigt att man får hjälp. När man varit med om något svårt, så kan det verkligen påverka hela ens vardag och mående. Och om man låter det gå för länge, så kan det blir så att man mår sämre och sämre, och man hittar sätt för att minska det som gör ont på sätt som kanske inte är så bra på längre sikt. Att hantera ”klumpen i magen” genom självskada eller genom att inte äta är ju inga sätt som egentligen förbättrar något. När jag läser ditt brev så tänker jag att du inte kan lösa dina problem på egen hand, utan behöver hjälp. Både professionell sådan, men även av vuxna i din närhet.
Så i första hand tycker jag att du ska prata med dina föräldrar. Det brukar vara jättebra att börja där. De förstår ofta mer än vad man tror, och kan hjälpa dig att t ex kontakta BUP. Och de kan också stötta dig i vardagen. Ibland kan det kännas svårt att prata med föräldrarna först. I de lägena kan t ex skolkuratorn hjälpa dig. Eller kuratorn på ungdomsmottagningen. De kan också hjälpa till med kontakten med BUP. (Dina föräldrar behöver i de allra flesta fall veta att du går till BUP).
Vart du än väljer att börja, så vänta inte. När man mår dåligt är det så viktigt att prata med någon vuxen som kan ta emot det du säger, och som kan hjälpa dig. Så gör det. Nu.
PS Om man har varit med om svåra saker, är orolig, ledsen, stressad… så kan det avspegla sig på sömnen. Jag länkar nedan till lite allmänna tips om vad man kan göra om man har sömnsvårigheter. Men, som sagt, jag tror även att det är viktigt att du ser över hela din livssituation och ditt mående… då tror jag även att sömnen så småningom kommer att bli bättre. På BUP kan du även få hjälp och tips kring det här med sömn.