Skadar mig själv flera gånger per dag
jag har skadat mig själv i 4 år, när jag började så var det inte alls djupt. jag kan idag inte gå nånstans utan en kniv eller ett rakblad, skadar mig själv 4-6 gånger på en dag. jag vet att det skadar de i min närhet mer än vad det skadar mig men jag kan inte sluta för det är det ända som får mig att känna mig i alla fall lite bättre. allt känns så hopplöst för jag kan inte ens få godkänt i de enklaste ämnena i skolan och kommer förmodligen inte komma in på ett gymnasium. jag vet att jag är jävligt smart men jag klarar bara inte av att vara i skolan. jag har gått till bup i ca 1 år men slutade för det ända de gjorde var att skriva ut tabletter som inte gjorde ett skit och berätta för mina föräldrar hur hemska de är. jag har tänkt att döda mig själv i slutet av jullovet för det finns ingenting kvar att leva för.
pink panther

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att du ska vara rädd om dig och att du är viktig. Att det påverkar dina nära och kära då du självskadar har du naturligtvis rätt i, men du behöver också se på dig själv som något som är fint och ömtåligt, känna att du är betydelsefull och något som ska behandlas varsamt.
Nu förstår ju jag att du har det tufft och ditt sätt att hantera den smärta du känner är att göra dig själv illa. Det du naturligtvis märkt är att den lösningen är kortsiktig och känslan av försiktig förbättring snabbt klingar av. När du hade kontakt på BUP berättade du om ditt självskadebeteende för den du träffade där och fick du någon hjälp att bryta detta? På din beskrivning låter det inte så, utifrån att du är kritisk mot den behandling du fick. -Att medicinen du ordinerades inte hjälpte dig och att dina föräldrar ansågs som hemska.
Jag vet ju inte hur den kontakten såg ut men det är tråkigt att du är missnöjd. Ett råd till dig och alla andra som kommer läsa mitt svar. För att få bra och rätt hjälp behöver alla vara öppna med sina bekymmer. Om den som sitter i samtalsrummet frågar om du självskadar eller har självmordstankar måste sanningen fram. Det fungerar inte att mörka. Det fungerar men det hjälper inte till att förändra den livssituation man mår dåligt av att vara i. Dina problem i skolan måste skolan få reda på så du kan få hjälp så du kan söka in på det gymnasieprogram du vill gå.
Om vi nu tänker framåt vill jag att du ska veta att det finns hjälp att få om du vill sluta skada dig själv. Min erfarenhet är att det är svårt att bryta dessa vanor alldeles på egen hand. Kolla in en hemsida som heter shedo. Där finns bra information att läsa och de har en chatt om du är intresserad av att få stöd på detta sätt. 4 år är en så lång tid så jag skulle önska att du får hjälp och är motiverad att hitta andra sätt att hantera jobbiga tankar och känslor och att din hud får läka ihop.
Tack för ditt brev och glöm inte bort att du är viktig!