Allmänt deppig och fixar inte min hygien
Hej jag är en kille på 13 år och jag mår inte så bra. Jag är ofta nedstämd och är bara allmänt deppig. Jag är sällan glad, men nu börjar alla krav från både skolan och hemma bli för mycket. Jag orkar inte och inte av lathet utan verkligen att jag inte orkar t.e.x städa. Det har gått så långt att jag inte sköter mitt hygien som jag ska, vad ska jag göra?
13 årig kille

BUP svarar:
Hej!
Väldigt bra att du känner skillnaden på då man saknar ork och när man bara är lite lat. Det är verkligen två helt olika saker. Min erfarenhet är att den tröttheten eller orkeslösheten du känner inte går att vila bort. Det är klart att det skulle vara superbra om det gick att sova en hel vecka, vakna upp och alla problem var lösta. Solen sken och man kände sig pigg, glad och vrålhungrig.
Du skriver att alla kraven i skolan och hemma påverkar dig. Att allt bara blivit för mycket. Där visar du upp din klokhet en gång till. Jag tror att kraven behöver sänkas lite. Då du fortfarande bor hemma är det dina föräldrar som behöver få veta att du känner dig allmänt deppig och att du har svårt att orka med undervisningen i skolan. Att det som tidigare kändes lätt har bytts till något som känns övermäktigt.
Dina föräldrar behöver stötta dig mer och inte bli arga då något du lovat göra inte blir gjort på en gång. Om det gäller att städa rummet är kanske lösningen är göra det tillsammans med någon familjemedlem. Skolan behöver tillsammans med dig och dina föräldrar fundera på om och hur kraven skulle kunna sänkas. Är läxorna något du har svårt att orka med? Behöver du fler pauser under skoldagen? Kortare skoldagar? Det viktigaste är att du berättar hur du mår och vad som oroar dig.
Du nämner i ditt brev till oss att du inte sköter din hygien. Det som är viktigt när man känner dig nedstämd och har tappat glädjen till livet är att få stöd och peppning att hålla kvar rutiner runt sömn, kost och motion. Att sköta sin hygien är viktigt för att man ska må bra och känna sig fräsch.
Ta steget om du inte gjort det att prata med dina föräldrar. Om det känns svårt ta hjälp av någon annan vuxen som du litar på och tycker är bra.
Lycka till!