Hur berättar jag för föräldrarna?
Hej, jag är en 14årig tjej, jag har mått dåligt i ca 2 år men nu det senaste halvåret har det bara blivit värre, jag har börjat skära mej själv, vara vaken på nätterna och får mer och mer ångest. men sen finns det fortfarande vissa stunder då jag mår bra, så jag undrar om det är "konstigt" att söka hjälp, eftersom att det fortfarande finns stunder då jag mår bra. det finns inte heller någon speciell anledning till att jag mår dåligt och har självskadebeteende vad jag vet, alltså det är igen i min närhet som har dött eller liknande.
min andra fråga är hur jag ska berätta för mina föräldrar att jag skär mej och att jag mår dåligt, för jag vill ju att dom ska veta hur jag mår, och även att jag skär mej så att jag hela tiden slipper dölja någon för dom hela tiden,  men samtidigt vill jag inte att dom ska veta eftersom att jag vet att dom kommer att bli besvikna och ledsna på mej. hur ska jag göra, och hur ska jag säga det till dom?
hanna

BUP svarar:
Hej Hanna!
Tack för ditt raka och fina brev. Det inte alls konstigt att söka hjälp när man mår dåligt. Även om det finns stunder som känns ok så är det inte ok att må så dåligt som du beskriver. Det är jättebra att du tagit tag i de här svårigheterna nu.
Du behöver inte heller ha någon speciell anledning att må dåligt. Oftast är det just det där svårfångade och flyktiga som gör att man mår dåligt. Anledning eller inte, huvudsaken är att du får hjälp att hantera din ångest.
Men hur ska du berätta för dina föräldrar? Jag kommer till det men först vill jag kommentera dina farhågor. Tror du att de anar eller har märkt att du mår dåligt? Jag känner ju inte alls dina föräldrar men av ditt sätt att skriva så förstår jag att du litar på dem och att ni har en fin relation. De blir förmodligen ledsna och många föräldrar kan få dåligt samvete. De kan bli "chockade" och behöva tid att landa i nyheten. Jag har också mött föräldrar som blivit rörda över att deras barn har visat så stort förtroende för dem. Så visst har du rätt, det kan bli starka känslor. Om föräldrarna anat något så blir det förmodligen en stor lättnad att kunna prata med dig om sina farhågor. Men framför allt, viktigt, så vill föräldrar hjälpa sina barn.
Därför  lite tips: Om det skulle vara lättare så kan du börja med bara en av föräldrarna. Och välja ett till fälle när det finns tid att tala om något svårt. Eller kanske säga "-jag vill berätta något men vi tar det sen när vi har lugnare omkring oss". Du behöver inte heller berätta om allt svårt vid första samtalet, det går att vänta med det du tycker är svårast.
Du kan börja samtalet så här: "pappa/mamma, jag behöver hjälp av dig/er med något som är svårt att berätta ... jag känner mig så orolig och har svårt att sova, det är så jobbigt ... och ibland skär jag mig ..."
Eller: "ni brukar fråga så mycket, jag vet att ni är oroliga för mig ... det är så svårt att svara ... jag tänker att ni blir ledsna ... eller arga på mig ... jag känner mig så orolig..." och så vidare.
Om du börjar gråta så gör det inget. Gråt innebär ofta att man "släpper loss" något och det förstår föräldrar och känner som ett förtroende.
Du kan visa brevet du skrivit till oss. Eller du kan gå in på BRIS hemsida och få lite tips. Det går också bra att ringa dit och prata med dem. Både du och de är anonyma så du kan känna dig fri att säga högt vad som är svårt för dig. Det tycker många ungdomar är bra träning.
När dina föräldrar är med dig så behöver du få professionell hjälp. Det får du bäst hos oss på BUP och dit kan dina föräldrar hjälpa dig att komma.Vänta inte på rätt tillfälle så att du skjuter upp ditt samtal med föräldrarna. Du har börjat så bra med oss, fortsätt så.
Lycka till!
PS.Jag bifogar lite att läsa om självskadebeteende och hur man blir mottagen hos oss.