Svårt att sova och tappat hungerkänslorna
Hej, jag har väldigt mycket ångest, jag är jämt nedstämd och deppig osv... Men nu har jag börjat tappa hungerkänslor och har fått svårt att sova. Jag vet inte varför men jag blir inte hungrig och jag är aldrig sugen på något så jag äter inget. Varför har det blivit så och varför kan jag inte sova längre?
Tjej på 14 år

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt  korta men tydliga brev där jag förstår att du mår väldigt dåligt och oroar dig för det. Du ställer också tydliga frågor, varför det blivit så och varför du inte kan sova.
Varför du inte kan sova är ganska lätt att svara på: sömnsvårigheter är en av de många olika problem man kan få när man mår dåligt. Precis som nedstämdhet eller dålig aptit. Vad det sedan beror på är tyvärr en mycket svårare fråga att svara på. Du beskriver sådana känslor som många kan ha men inget om hur du har det annars. Hur ser din familj ut, har du kompisar, hur är det i skolan, har det hänt något ....? Överallt finns områden som var för sig kan ge svårigheter.
Men även om man i det stora hela har det bra i sin yttre miljö så kan man må dåligt i alla fall. Så kan det kanske vara för dig. Då menar jag att du kanske känner dig nedstämd, något som man sällan kan peka på en särskild orsak till. Eller att du lätt oroas av olika saker i livet, har en känslighet som gör dig sårbar. Som du förstår så uttrycker jag mig väldigt allmänt nu, fast jag önskar jag kunde svara mer precist.
Om dina föräldrar inte vet eller märkt att du mår dåligt så behöver du tala om det för dem. Det är de som i första hand kan hjälpa dig. Om det känns svårt att berätta med dem så prata med någon annan som du litar på och som kan hjälpa dig berätta för föräldrarna. Eller så kan du visa dem ditt brev, och gärna mitt svar också.
Du kan också vända dig till skolkuratorn. Hen är en person som kan förstå mer än jag från ett brev och kan hjälpa dig vidare om du skulle behöva det. Eller Ungdomsmottagningen där du bor, där behöver man inte föräldrarnas deltagande eller vetskap. Vill också tipsa dig om webbsajten Snorkel som tar upp frågor om nedstämdhet, oro, ångest och stress.
Du har börjat bra med ditt brev till oss. Fortsätt på den linjen så hoppas jag att du så småningom kan förstå mer, men framför allt må bättre.