Är gay, men kan inte vara mig själv
Hej, jag är en kille på 15 år. Jag är gay, jag älskar smink men jag kan inte vara mig själv. Jag har kommit ut för många (nästan alla) mina vänner men min släkt går det inte. Mina föräldrar är grova homofober, Varje gång någon homosexuell är på tv säger den ”fyfan va äckligt” och massa annat. Min pappa är värst han är en riktigt grov homofob. Jag bor typ på landsbyggden typ och finns mycket homofobi. Jag skiter i vad andra tycker men är rädd för mina föräldrar, jag är inte den personen hemma som jag är ensam med mina vänner. Många av mina andra släktingar är också grova homofober men finns några som inte är. Detta tar på mig så mycket, Jag vet inte om det bara är det som gör det men jag har självmordstankar flera gånger om dagen. Jag har varit så många gånger nära att ta mitt liv, suttit med tabletter och sprit. Liggat i badkaret med en kniv för att skära mig i handlederna tills jag förblöder. Jag skär mig själv ibland, inte så ofta men rätt så ofta. Jag vill bara flytta långt bort där jag kan vara mig själv. Lämna allt bakom mig de skulle vara så jävla skönt, Jag orkar inte i skolan så får F i allt nästan, Vill bara bo själv så jag kan vara mig själv. Hatar att vara bland människor, får typ inre panik. För att jag ska åka in till tex göteborg som jag inte bor så långt ifrån måste jag förbereda mig i minst 2 dagar innan och blir helt slut efter för jag mår så dåligt och har sån inre stress och räddsla och mina kompisar blir arga för jag aldrig vill hitta på nåt typ men är så rädd bara. Att bara en sak som att åka buss mår jag jättedåligt. Vet inte vad jag ska göra, könns som jag sitter i ett fängelse. Har ångest 24/7. Orkar inte mer och alla bara säger kämpa o bla bal men känns inte som jag har något att kämpa för, visst mina systrars barn som jag älskar så och min mamma vill inte göra så mot henne men orkar inte mer längre. Vill bara få frid. Vet inte heller om jag vill identifiera mig som kille eller hen och att inte veta helt riktigt sjölv vem jag är knäcker mig med
Kille gay

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fina brev!
Det är sorgligt att läsa hur jobbigt du har det, att du behöver stå ut med att höra dina föräldrar och vissa av dina släktingar uttrycka sig så negativt om homosexuella. Det är verkligen sorgligt att du inte kan vara dig själv hemma. Det är extremt sorgligt att det finns så mycket fördomar kring homosexualitet än i dag i Sverige.
Jag har full förståelse för att du mår dåligt. Det är ju trots allt så att föräldrar är de personer som normalt står en nära, som man kan lita på och som man kan vara sig själv med. Det är svårt nog att gå igenom den process, som du är i just nu. Det är vanligt när man är i din ålder, att fundera över sin sexuella läggning, speciellt om man inte känner sig som heterosexuell. Likaså är det vanligt att försöka komma fram till sin  könsidentitet.
Det jag vill att du ska veta är att du har rätt att älska vem du vill! Du behöver heller inte bestämma dig för någon sexuell läggning. Det är också så att din sexuella läggning kan ändras under livet. Det är aldrig fel att vara homosexuell eller bisexuell!
Du beskriver trots allt sorgligt, glädjeämnen i livet. Du har kommit ut för nästan alla dina vänner och jag får intrycket att de accepterar dig som den du är. Du har syskonbarn som du älskar och jag får en känsla av att du har en mamma som älskar dig.
Så ge inte upp! Jag tycker det är otroligt viktigt att du får en vuxen som du litar på att prata med. Kanske finns det en lärare eller skolkurator.  Du kan annars vända dig till Ungdomsmottagningen. Du kan börja med att läsa på nätet, Det finns ett antal mottagningar i närheten av Göteborg. Kanske kan du hitta någon nära dig. Jag hoppas du får hjälp av en kunnig person som du litar på att prata med tillsammans med dina föräldrar. Du kan även vända dig till RFSL eller RFSL Ungdom för att få stöd.Jag skickar med information om självbild och identitet samt om könsidentitet.
Ta mod till dig och lycka till! Jag är övertygad om att ditt liv kommer att bli mycket bättre!