Det är svart och tomt
Hej, jag är en tjej på 12 år. Jag mår psykiskt dåligt. Jag har ett självskadebeteende då jag skär mig på armar och ben. På mina armar och ben har jag sår. När jag sitter ner och bara tänker så är det bara svart och tomt. Jag har grova självmordstankar och försökt tat mitt liv detta år. Jag umgås med 15 åringar som ger mig sprit och cigaretter. Mina vänner vet om det och har sagt till våran kurrator som sedan har pratat med mig om det. Men det hjälper inte. Mina föräldrar vet inte om att jag mår dåligt, vilka jag umgås med eller att jag skadar mig själv. Vet inte vad jag ska göra för att må bra igen. Har måt och hållit på såhär i 2 år, snart 3.
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror du gör vad du kan för att bli upptäckt. Hur kan de vuxna runt omkring dig både i skolan och hemma missa att se dina sår, inte se att du är djupt deprimerad, inte märka att du röker och dricker sprit? Att du mår så dåligt att allt är mörker och tomt. Bra att du har så förståndiga kamrater.
Du skriver att samtalet/samtalen med skolkuratorn inte hjälpte. Men berättade du allt - att du har grova självmordstankar och försökt ta ditt liv i år? Jag tror att om du gjort det hade du inte varit så ensam idag. Om du berättar är skolkuratorn skyldig att berätta för dina föräldrar och kanske Socialtjänsten. Det vore bra.
Många människor både i skolan och hemma skulle plötsligt bli väldigt intresserade av dig - hur du mår, dina självmordstankar och dina sår på armar och ben. Du skulle inte längre vara så ensam och du skulle få hjälp. Du skulle inte må bra på en gång men så småningom.
Det låter som du av någon anledning kämpat själv alldeles ensam, alldeles för tidigt och alldeles för länge. Kanske är du rädd att få hjälp, att inte klara av allt själv? Eller kanske är du rädd att andra ska klandra dig, bli arga på dig för att du mår dåligt. Eller av något annat skäl.
Men det viktiga nu är att göra något bra för dig själv och det är att bli synlig inte bara för dina fina kamrater utan också bland vuxna. Så jag tycker att du ska gå till din kurator igen och berätta om dina självmordstankar. Så de förstår att det är allvar och låt de vuxna bli riktigt oroliga för dig för det behöver du nu.
Lycka till!