Orkar inte hålla masken
Jag är självmordsbenägen. Jag mår själv jättedåligt och vet inte hur jag ska göra. Jag skadar mejj på nått sätt nästan varje dag får jag panikångest attacker. D är pga alla bråk med pappa, prestationsångest, problem med kompisar och annat som gör att jag bara vill dö. Ingen vet dock att jag mår som jag gör. Jag går till kuratorn på skolan, men hon fattar nog inte hur jag känner, hon fattar nog inte att jag är självmordsbenägen... Ingen fattar d. Å att gå t hne å bah prata får mejj inte direkt att må bättre.. snarare att jag mår sämre. Jag känner att jag tappar intresse för allt jag gör just nu. Gitarr, karate och sång. Enligt min kurator är jag väldigt hård med mejj själv.. B är liksom ett dåligt betyg i mina ögon och kan gråta i dagar pga d B:et. Bråken med pappa som är typ dagligen, prestationsångest, ångest, depression, självskadebeteende och ätstörningar gör d inte heller bättre. Och absolut inte känslan av att ingen förstår mejj. Jag vet inte hur länge jag orkar hålla masken. Att gå runt och le varje dag när man dör inombords är svårt.
Snälla hjälp mejj.
M

BUP svarar:
Hej M!
Det gör ont att läsa ditt brev. Du uttrycker en oerhörd stor känsla av förtvivlan och maktlöshet. Har din kurator förstått att du är självmordsbenägen, skadar dig själv och har ätstörning och ångestattacker? Har du pratat med henne om konflikterna med din pappa?
Är det så att du alltid går omkring och ler? Jag vet att det är jättesvårt att visa hur ledsen man är. Kanske extra mycket med en vuxen (kurator till exempel) som du inte känner. Men påminn dig själv om att kuratorns jobb att hjälpa elever att må bättre. Hon har träffat så många med stora svårigheter och det är viktigt att du inte håller masken när du träffar henne. För då kan hon inte hjälpa dig med det som du verkligen behöver. Och om kuratorn inte kan hjälpa dig så blir mitt råd att du ska tala med en annan vuxen som verkar pålitlig, kanske din mamma, skolsköterskan, en lärare, en granne, en släkting. Om det känns för svårt att prata om allt jobbigt så kan du gärna visa brevet du skrivit till oss, för där framgår mycket tydligt vilka problem du har.
Du skriver inget om din mamma och jag vet inte om hon är en person som kan hjälpa dig. Din pappa är förstås mycket viktig, för även om ni bråkar så behöver han förstå att du mår dåligt och behöver hjälp. Och det är viktigt därför att om du ska få hjälp av till exempel oss på BUP så måste dina vårdnadshavare (oftast föräldrarna) hjälpa dig att få kontakt med oss.
Som du beskriver dina problem så är de mycket allvarliga och du behöver så snart som möjligt få professionell hjälp.
Jag bifogar ett par av våra texter som handlar om liknande svårigheter. Du kan också gå in på sajterna Shedo och Snorkel, där kan du läsa mer om självskadebeteende, ätstörningar, oro och stress.
Ditt brev var en jättebra ingång till kontakt med oss. Välkommen till BUP!