Vill jag bara ha uppmärksamhet?
Hej,
jag har fått en kritik av min bror och kallade mig för uppmärksamhetskåt. Jag hatar som personligen uppmärksamhet men nu är jag osäker. Jag har nämligen fått höra de ganska så ofta men de nämner inte orden. Jag är en sån som har svårt att ta emot kritiker.
Okej det här handlar som att jag är väldigt skadad på mina knän och benhinnorna och det leder till hinder att träna vilket betyder att kag går upp i vikt och det ger mig otroliga ångest. Eftersom jag har tappat motivationen att träna har jSg svårt att tröna överkroppen hemma. Det ger mig ångest det också. Jag har andra psykiska problem som är rätt så jobbiga och jag funderar på att försöka igen men eftersom jag har fått höra att jag är en uppmärksamhetskåt tjej vet jag inte mer.
Eller just nu är jag i röd vecka och det gör så att jag blir extra galen och väldigt ivrig och vill röra på mig och umgås mycket med min syrra med tanken på när jag inte har det så är jSg väldigt tyst och sitter i mitt rum och funderar hur jag egentligen mår.
Jag är rädd att jag vill ha uppmärksamhet och vill begå självmord för att ja mer uppmärksamhet. Jag vill bara hjälpa familjen och slippa bli jobbig som de tycker det. Men är det sant. Vill jag ha uppmärksamhet? Mår jag egentligen bra men vill ha uppmärksamhet? Vad är felet på mig??
problembarn

BUP svarar:
Hej!
Din bror fick dig att tänka så mycket på frågan att det blev ett brev till oss. Jag tycker att han var lite fyndig och påhittig när han kallade dig för uppmärksamhetskåt. Då flera i din bekantskapskrets sagt detta till dig men omskrivet i andra ord förstår jag att det är något som upptar en del tankekraft. Bra att du skrev till oss.
Frågan är intressant. Du funderar på om du vill ha uppmärksamhet eller inte. Ordet lagom känner du ju till. Svaret är kanske så flummigt att ibland behöver alla människor få lite uppmärksamhet för att känna sig sedda och viktiga. När man fått sitt behov tillgodo sett är man nöjd en stund.
När jag tänker mer på detta kan det inte bero på situationen och graden av hur mycket uppmärksamhets man kräver. Om vi tänker oss en ytterlighet. En person som alltid söker bekräftelse och uppmärksamhet av sin omgivning. Har ett gigantiskt behov av att alltid stå i centrum. -Strålkastarljuset måste lysa på mig och bara mig.
Den personen skulle nog upplevas som ganska jobbig att vara tillsammans med en längre tid eller vad tror du. Om det är en ytterlighet, hur skulle det vara om man aldrig sökte någon uppmärksamhet. Man önskade att man var osynlig, uttryckte inga åsikter eller tog någon plats överhuvudtaget. Visade inte upp någonting av sin identitet eller sin personlighet. Om man är en lite grå mus i ett hörn är det få som uppmärksammar en och det kanske känns ensamt och trist. Vi är i olika grad sociala varelser och uppmärksamhet tror jag att alla behöver.
Jag tycker att det är en bra egenskap att söka uppmärksamhet men det ska inte ske på bekostnad av att någon annan inte får ta plats. Om du till exempel tränat länge för en gymnastikuppvisning eller din teater ska sätta upp en pjäs är det väl självklart att ni vill uppträda inför publik och få applåder och uppmärksamhet för det ni gjort. Då går alla upp på scen/gymnastikmattan och alla är lika viktiga. Där får man vara hur uppmärksamhetskåt man vill.
Tack för ditt brev!