Vad är familjeterapi?
Hej, jag hade mitt första möte hos er förra veckan och vi fick sedan en behandling på vad som kallad familjeterapi, vad menar med det?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Man kan nog mena lite olika saker men det gemensamma är att du och hela eller delar av din familj kommer att träffa någon från BUP och prata om de problem du har. Ofta är det ju så att problem en person har i en familj påverkar alla de andra på olika sätt. Familjen kan både vara ett viktigt stöd men ibland kan det vara tvärtom. Allt detta kan man prata om i familjeterapi. Tanken är att du ska få bästa hjälp och stöd och familjen/föräldrar är viktiga i det.
Ibland kan det finnas allvarliga konflikter mellan barn\ungdom och föräldrar som ingen mår bra av men som de själva inte riktigt klarar av att lösa. Att då träffas tillsammans och prata om det med en terapeut kan vara ett sätt att försöka hitta nya och bättre sätt. Eller om en ungdom har ätstörningar kan det ofta vara bra att träffa hela familjen/föräldrarna för att ungdomen ska få bra stöd och hjälp både med att få i sig mat, men också få förståelse för sin problematik. Föräldrarna kan också behöva stöd och hjälp. Detta var bara några exempel på vad man göra med familjeterapi.
Att träffa hela eller delar av familjen utesluter inte andra behandlingsformer som att du får träffa någon ensam och berätta om dina problem själv utan att dina föräldrar är med.
Lycka till!