Selektiv mutism och kanske något mer
Jag har selektiv mutism men ibland känns det som att det är något mer. Jag har jättesvårt att koncentrera mig, om vi har prov och jag ser någon som har sin mobil på bänken eller om någon säger minsta lilla eller tappar en penna så kan jag bara fokusera på hur irriterande det var och om jag ser att en lampa i taket inte funkar så stör det oxå extremt och en gång såg vi en film om autism och det personen beskrev är exakt så jag känner, jag gillar inte när folk rör mig och vill inte ha ögonkontakt med folk och måste ha struktur i min dag och mitt liv annars funkar det inte, jag är hellre ensam än är med andra människor och när jag var mindre var jag alltid den ungen i hörnet som aldrig ville göra något eller prata med någon. Jag kan även aldrig sitta stilla utan skakar ALLTID på antingen fingrar, händer, ben osv. Männsikor kan jag inte heller förstå så bra, deras ansiktsuttryck och känslor är något jag aldrig har förstått och därför blir folk ofta sur på mig för att jag har sagt eller gjort något fel som sårade dom men jag fattade inte att det var elakt det jag sa och så har jag svårt att kunna formulera meningar när jag pratar därför föredrar jag att skriva och smsa för då kan jag tänka på mitt svar och ändra det innan jag skickar. Jag pratade inte med mer än 2 i min klass förrän jag var 12-13. Kan det vara något inom autismspektrumet eller är det bara jag som inbillar mig att det är något fel eller är det något annat fel.
Jag vet inte

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du har fått diagnosen selektiv mutism. Det betyder att man ofrivilligt blir stum, det vill säga, talar inte i vissa situationer. Du undrar om det kan vara något mer, eftersom du upplever så många andra svårigheter. Bland annat handlar de om koncentration, socialt samspel, ögonkontakt och inlevelseförmåga.  Du känner igen att du haft sådana svårigheter sedan du var väldigt liten.
Det du beskriver kan, men behöver inte,  rymmas inom ramen för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, där bland andra autismspektrumtillstånd finns med. Det är dessutom inte ovanligt att personer med selektiv mutism även har andra psykiska svårigheter.
I synnerhet som du själv upplever stora svårigheter och oroar  dig mycket är mitt råd att du/dina föräldrar vänder er till BUP. Alternativt till den mottagning som ställde diagnosen selektiv mutism och ber om att få en bedömning. Jag skickar med vad andra frågat och information om autismspektrumtillstånd.
Lycka till!