Klarar inte av att bli sårad mer
Hej, jag har ett problem. Jag lider av grov ångest och får ofta panik och skär mig i armar och ben för att dämpa känslorna. Oftast kommer attackerna utan anledning men i land är det för att jag övertänker och överanalysersr allt jag gjort och sagt under dagen. Idag vill jag inte ens gå ur sängen för en kille jag älskar sjukt mycket dissade mig över sms och skrev att han behöver vara själv. Jag får inte ihop det eftersom han skrev att han älskar mig någon vecka innan. Jag vet inte hur jag ska hantera det, jag har lovat honom att inte skära mig för annars skulle jag aldrig få se han igen men det kvittar för det kommer jag inte göra nu endå. Jag har haft kontakt med en kurator på skolan och han har hjälpt mig att skicka ett brev till er så att jag förhoppningsvis kan komma till bukt med min ångest och mitt självskadebeteende. Snälla hjälp jag vet inte vart jag ska ta vägen längre, jag klarar inte av att bli sårad mer. Så fort jag blir arg och ledsen slår jag på saker och förstör mina fingrar och knogar.
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som måste varit svårt att skriva. Det var starkt av dig att ta emot hjälp av kuratorn så att du faktiskt vänder dig till oss.
Det låter som att du är överkritisk till dig själv. Visserligen kan man säga eller göra saker som inte blir bra, missuppfattas eller feltolkas av andra. När man då får irriterade svar eller andra negativa kommentarer så blir man sårad och behöver fundera på hur den situationen uppstod. Det är en alldeles vanlig reaktion som behövs när man är tillsammans med andra. Men det låter som att självkritiken har tagit överhanden för dig, du lägger skulden på dig själv och känner att det är dig det är fel på. Och att du därför blir arg på dig själv och straffar dig genom att göra dig illa?
Jag tänker att du behöver hjälp att ta hand om din självkänsla och kunna känna dig friare. Dels genom att göra det du redan gör: att fundera över hur dåliga situationer egentligen uppstod. Du kanske gjorde något misstag men det kan ju också bero på hur situationen var eller den andra personen reagerade. Det är inte alltid ditt fel! Men om du gjort ett misstag så kan du alltid rätta till det, kanske förtydliga eller be om ursäkt. Men du behöver också kunna stå upp för dig själv och vara mindre beroende av andra.
Det  är en svår process som du behöver professionell hjälp med. I första hand tycker jag du ska vända dig till vårdcentralen där du bor. På de flesta vårdcentraler kan man numera erbjuda hjälp mot psykisk ohälsa. Du kan också vända dig till den ungdomsmottagning där du bor. Vi på BUP finns också till hands, men ofta har vi tyvärr långa väntetider och det betyder att du får vänta på hjälpen.
Använd din styrka till att ta hand om dig själv, det behöver du. Jag önskar dig varmt lycka till.