Känns inte som att någon gillar mig
Hej, jag könner mig jätte tjock och äcklig för att jag har gått upp i vikt eftersom att jag har låtit mig äta mer än XXX kcal per dag o vill typ dö varje dag och jag orkar verkligen inte nå mer. Och vet inte vad jag ska göra för det känns inte dom att någon gillar mig och alla bara är med mig när dem inte har nån o va med. Och jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp?
T

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte känner dig omtyckt och att du blir vald i sista hand av jämnåriga. Är det så i olika sammanhang? Både i skolan och annars?
Det är verkligen svårt när man känner att man inte har vänner att vara med. Det är lätt att börja tänka negativa tankar om sig själv som att man är dålig, ful och att ingen kan tycka om en. Men sådana tankar brukar inte stämma särskilt bra med verkligheten.
Så varför kan det ha blivit så här tro? Har du kommit in i en klass där alla kände varandra sedan förut? Då kan det vara svårt att hitta en plats i förhållande till de andra särskilt om de inte är öppna för att ta in flera. Det kan finnas många andra orsaker till att det blivit så här, andra orsaker än att du är dålig och inte värd att tycka om.
För att förstå mer och  hitta sätt att göra situationen bättre behöver du tala med någon vuxen som kan hjälpa dig. Att sluta äta är ingen bra lösning. Och att äta så litet som du gör nu gör dig orkeslös och nedstämd och allt känns bara svårare. Att äta så litet är att svälta sig. Det är farligt för kroppen och heller inget bra sätt att gå ner i vikt eftersom kroppen då bara försöker anpassa sig genom att sänka sin ämnesomsättning.
Jag tycker du ska vända dig till skolkurator och berätta om hur du mår. Då kan ni hitta lösningar som gör att du mår bättre.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Men försök också berätta om hur du mår för dina föräldrar så de kan ge dig stöd.