Tror jag har ADHD
Jag tror jag har ADHD. Jag har kollat lite på symtom från ADHD och jag tror jag kan ha det. Min kusin har ADHD så det skulle väl inte vara så kånstigt om jag har det??  Jag har jätte svårt i skolan och jag vill bara få reda på vad det är. Men jag har ingen vuxen som jag har förtroende för så jag vet inte vad jag ska göra? Jag har verkligen ingen att prata med. Jag är också för blyg för att prata med någon i skolan. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad ensam du är! Du behöver få en möjlighet att prata med någon om hur du mår och alla tankar du har om skolan och hur det är för dig där. Det verkar som din blyghet blir ett stort hinder? Om du kan övervinna din blyghet så är det bra men det är svårt att veta om du kan det. Har du prövat? Jag tror du skulle kunna öva dig att bli mindre blyg i skolsituationen på många olika sätt och då skulle du också kunna ta upp tankar du har om ADHD. Men det är inte alldeles enkelt, såklart.
Kanske kan du bara säga till någon lärare att du tror du har ADHD och höra vad läraren tror? Om du ändå varken kan prata med dina föräldrar eller någon i skolan så finns det ändå möjligheter att få en del hjälp på nätet. Du kan chatta på Tjejzonen eller Bris och få stöd och hjälp att våga ta upp dina funderingar om ADHD och förhoppningsvis också hur du ska kunna övervinna din blyghet – åtminstone ibland, så du kan få hjälp. Du kan också läsa lite om blyghet på UMO.
Lycka till!