Ångestattacker helt plötsligt
Hej, jag ha lite problem .. jag har ångest och jag kan få ångest attacker helt plötsligt utan att jag gör något, vad ska jag göra åt de?

BUP svarar:
Hej!
Du ska prata med någon som kan hjälpa dig. Det finns bra hjälp att få. När man får en ångestattack blir man oftast rädd och då andas man annorlunda än annars, mer kort och snabbt. Det är inte alls farligt men man kan känna av det som att man blir yr eller som att  man ska svimma.
Det finns sätt att lära sig andas med djupare andetag när panikkänslan kommer som kan göra att man mår bättre.
Det finns också sätt att arbeta med sina tankar eftersom de påverkar panikkänslan.
Det är också bra att förstå mer om vad ångesten kommer ifrån för att veta vad som behövs göras för att du ska må bättre. Är du för pressad i skolan, är det något som är jobbigt hemma eller med kamrater?
Om du inte redan har gjort det behöver du berätta för dina föräldrar om hur du mår. Tillsammans med dem kan du vända dig till BUP eller till vårdcentralen.
Om du absolut känner att du inte kan berätta för dina föräldrar så kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.