ADHD och en massa annan skit i livet
Jag misstänker att jag har ADD men vet inte vad jag ska göra. Går i gymnasiet och det har gått nedför sedan jag börja. I grundskolan så kom jag undan med ganska bra betyg genom att göra minsta möjliga men I gymnasiet blev det direkt mycket svårare. Jag har alltid skjutit upp saker som jag inte tycker är roliga eller intressanta till exempel skolarbete. Jag kan skjuta upp stora arbeten eller tid för att plugga för att sedan sitta sista dagen varenda gång eller inte göra arbetet/plugga alls, jag tänker hela tiden att jag ska göra saken senare. Jag känner igen mig i många av symptomerna på ADD och har pratat med min mamma men hon sa direkt att jag inte hade det vilket fick mig att bli väldigt osäker. Jag har gått och funderat i snart ett år och det blir väldigt jobbigt att inte veta för det känns som att något är fel.
Har även testat ett läkemedel som jag köpt av en kompis i skolan då jag ville testa om det gjorde någon skillnad, blev lugnare än i vanliga fall satt mest tyst och hade lite lättare att fokusera, i vanliga fall brukar jag prata ganska mycket med de som sitter bredvid i skolan och störa dom. Om jag tar kontakt med någon borde jag då nämna att jag testat medicin på egen hand i skolan eller kommer jag få Soc på mig?
Mår väldigt dåligt över att känna att det är något fel utan att veta vad det är samtidigt som det händer en massa annan skit i livet.
W

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Ja, vad gör man när man tänker och känner att det är något som känns fel? Hur kom det sig, tror du, att din mamma direkt sa att du inte hade ADHD? Kunde du beskriva och förklara för henne hur du känner dig och hur du tycker att det kan bli för dig i skolan?
Du skriver att du misstänker att du har ADHD och du undrar om du borde ta kontakt med någon. Det tycker jag absolut att du skall göra. Finns det någon lärare eller annan vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med om dina misstankar?
Du kanske kan vända dig till någon skolkurator eller skolpsykolog på din skola. Då skulle du kunna böra prata om dina farhågor och sedan kan du få hjälp med att tänka ut om och hur du skall gå vidare. Du kanske då också kan få hjälp med att resonera med din mamma om hur du känner dig. Du skriver att det också händer en ”massa annan skit” i livet också. Kanske finns det många saker som du skulle kunna ha nytta av att få prata med någon om?
Du kan ju också pröva att kontakta din ungdomsmottagning. Där jobbar det folk som är mycket vana vid att möta unga människor som på olika sätt har det svårt och krångligt i livet. Nu har du skrivit till oss så nästa steg blir att pröva att prata med någon!
Lycka till!