Har aldrig tyckt om min kropp
Hej bup. Jag undrar om jag har någon form av ätstörning ?
Jag har på under det senaste halvåret blivit allt mer petig med vad jag äter. Det har varit väldigt olika från period till period, ibland har jag inte ätit frukost och lunch 5 på vardagar i några veckor, ätit nyttigt men lite i några veckor till att helt plötsligt få panik och äta extremt mycket godis.
Jag har tästat fler träningsappar än vad jag kan räkna på mina fingrar och tår och jag lyckas alltid hitta på nya metoder på nätet hur man kan göra för att gå ner i vikt eller få plattare mage m.m.
Under hela min uppväxt har jag aldrig tyckt om min kropp och alltid varit ganska kraftig och väldigt kurvig. Minns t.ex i tvåan när jag fick panik för att alla andra av mina kompisar började ha på sig korta shorts men jag ville inte för att jag ansåg att jag hade för breda lår.
Mina vänner och min mamma har börjat uttrycka oro om hur lite jag äter och mina kroppskänslor. Mamma frågar t.ex alltid när jag verkar nedstämd om någon har sagt något dumt om mig/min kropp även om jag aldrig har sagt något om det.
Det var först när min mamma och mina vänner blev oroliga som jag själv började misstänka att jag kanske skulle kunna ha någon form av ätstörning.
Orolig om ätstörning

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad bra att du själv börjat fundera på om du har någon form av ätstörning. Din mamma verkar förstå att du inte är så nöjd med din kropp. Kan du prata med henne om det? Om det känns möjligt så är det en tillgång. Det är alltid bra att ha någon att prata med och speciellt när det gäller kropp – viktnedgång –ätstörning , för det är ett krångligt område.
Vi påverkas hela tiden av olika kroppsideal, hur vi ska äta och vad vi ska äta och träna. Det är lätt att bli lite besatt och självcentrerad – ibland kanske mer än nyttigt? Jag tycker att du ska ta både din egen och din mammas oro på allvar. Det är bra om du har någon att prata med om hur du mår och tänker kring kropp och vikt. Vilken bra mamma och vänner du har som har lite koll på dig. Det är väldigt bra att ha för om du har eller får en ätstörning då är det lätt att du får en väldigt skev bild av både din kropp och din vikt.
Så fortsätt prata med din mamma! Kanske kan ni besöka vårdcentralen och kolla din vikt och hälsa och få kontakt med en dietist som kan hjälpa dig så du får bättre matvanor. Eller du kan  ta kontakt med din skolsyster och berätta om dina försök att bli smalare och ta upp din oro att du har någon form av ätstörning.
Lycka till!