Vill inte gå till skolan längre
Hej!
Jag har nyligen börjat gymnasiet och går på naturlinjen. Problemet är att jag inte vill gå till skolan längre...
Jag trivs verkligen inte i min klass, jag har jättemycket läxor och prov och jag har sedan slutet av 8:an haft problem med mycket stress och ångest. Har därför jättesvårt att visa vad jag kan, men jag har alltid kämpat mig genom skolan just för att jag har tyckt det har varit roligt och jag har haft riktigt bra kompisar och en specialpedagog som hjälpt mig otroligt mycket. Men nu när jag har börjat på gymnasiet och bytt skola, så jag mår så dåligt i skolan... Passar verkligen inte in i klassen och kan inte vara mig själv. Jag får inte hjälp på samma sätt av lärare, så jag vet inte om jag kommer klara av 2,5 år till av skolan. Jag är inte ensam, men jag känner mig så ensam inombords. Jag har ångest nästan hela tiden, är stressad, är oerhört trött, ont i hela kroppen (speciellt axlar, nacke och huvud), har tryck över bröstet ofta, har hjärtklappning, känner mig ledsen hela tiden, ont i magen och jaa... symptomen fortsätter bara!
Jag gick till syven för att se om jag kunde byta program, men hon tror snarare att det beror på hur jag mår. Så hon fick mig att gå med på att prata med kuratorn på skolan. Men kuratorn har inte tid förens efter jullovet och jag vet inte om jag klarar att vänta så länge!! Jag mår så dåligt!! Och jag vill inte ha lov heller, för jag mår alltid sååå dåligt under lov och har gjort det vartenda lov senaste 2 åren. Sen mår jag också dåligt att vara hemma annars också. Mina syskon bor inte hemma längre så det är bara jag och mina föräldrar hemma. Jag har förstört vår relation efter jag började må dåligt, så mina föräldrar bråkar med varandra hela tiden och jag bråkar med dom också. Vi pratar knappt med varandra utöver bråken.
Vad ska jag göra? Jag mår så dåligt! Jag vill inte vara hemma, men jag vill inte vara i skolan heller. Har för mycket ångest :(((
:((

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och berättade om hur du har det. Du skriver om något som nog många kan känna igen sig i. Det är en stor omställning att gå från grundskolan till gymnasiet. Du skriver att du i grundskolan fick hjälp och träffade en specialpedagog som bidrog till att du trivdes bra i skolan. Nu verkar du inte ha det på det sättet i gymnasiet.
Det låter som en bra ide att prata med kuratorn på skolan. Nu ser jag ju att det oroar dig mycket att kuratorn inte hade några tider förrän efter loven. Har du provat att söka upp kuratorn så att du kunnat prata med hen själv om detta? Det låter också som att du skulle behöva hjälp med hur du och dina föräldrar skall kunna få det lite bättre med varandra så ni inte behöver vara i konflikt med varandra hela tiden.
Du skulle kunna pröva att kontakta ungdomsmottagningen för att se om du skulle kunna få komma dit lite snabbare. Där jobbar det folk som är mycket vana vid att möta unga människor som har det svårt som du har det.
Du kan också pröva att titta på vårdguiden för att se vart du kan söka hjälp. Idag har vårdcentralerna team där man kan få hjälp att prata om hur man har det. Då behöver du nog prata med dina föräldrar om det först så att de hjälper dig att kontakta dem och kanske följer dig dit. Det viktiga, tror jag, är att du inte skall behöva gå runt för dig själv med dina tankar och känslor. Att du behöver hjälp och någon vuxen att prata med om hur du kan gå vidare och som kan hjälpa dig också att hitta rätt bland de som kan hjälpa till. Försök nu ta nästa steg!
Lycka till!