Har börjat må riktigt dåligt
hej, jag brukar gå till er då och då för att jag har adhd och får min medicin via er. på senaste tiden har jag börjat må riktigt riktigt dåligt , jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska ta mig ur det , det är mycket med en viss person och så är det väldigt mycket som spelar in på det , jag har haft konstant ångest i snart 2v och gråtit varje dag. jag pratar med mina kompisar om det och det känns ju såklart skönt men jag skulle vela prata med någon äldre person och verkligen få hjälp med dethär för jag orkar inte mer , vill bara sova hela tiden och vet inte vart jag ska ta mig till, jag vill gå till bup i xx där jag redan går och prata med er utan att min mamma får veta det för att då kommer de bli än massa frågar och det är det sista jag vill , jag vill barfa kunna prata med nån av er för utan att mamma får reda på det till en början iallafall. hur ska jag göra för att åka o snacjka mer er fast inte om adhd bara och utan att min mamma följer med?
julia

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror det bästa du kan göra är att själv ringa till BUP mottagningen och berätta ditt ärende - att du vill prata med din kontakt utan att din mamma är med. Ibland går det och ibland inte. Det beror på många saker, inte minst vad det handlar om. Ibland är en BUP-mottagning skyldig att informera föräldrar till exempel när det gäller självmordsrisk och andra allvarliga tillstånd eller händelser.  BUP-mottagningen måste avgöra den saken från fall till fall.
Men det låter som du ändå kan tänka dig att din mamma kan få reda på det bara hon inte ställer massa frågor som du inte vill ha eller kan  svara på just nu. Om du ringer BUP-mottagningen kanske du kan säga till dem att du inte vill att din mamma ska få veta men om det är nödvändigt så får de göra det? Och sedan får du säga till din mamma att du först vill prata med BUP och sedan när du själv känner dig mer beredd ska du berätta för henne. En annan möjlighet är kanske att du pratar med din skolkurator? Om inget av det här fungerar för dig kan du ändå ringa Bris och prata med en kurator. Ibland måste du beställa tid.
Lycka till!