Ledsen nästan hela tiden
Jag vet inte om jag har en deppresion eller inte. Jag känner mig ledsen nästan hela tiden och saker som var roligt förut är inte det längre. Jag har svårt att koncentrera mig i skolan och har inte lika bra aptit som förut (Jag äter varken frukost eller lunch). Jag har även väldigt svårt att somna och när jag väl somnat så vaknar jag flera gånger på natten. På morgonen så tänker jag på om jag verkligen orkar gå till skolan eller inte, själv så orkar jag inte men min morsa skickar iväg mig ändå för att hon inte vet vad som händer. En kompis på skolan börjar ana vad som händer och brukar fråga om allt är ok, självklart svarar jag att allt är ok. Mina betyg sjunker och skolan ger mer och mer press. Mycket mer händer, men jag orkar inte berätta allt. //AnonymF13
AnonymF13

BUP svarar:
Hej!
Du säger att mycket mer händer som du inte orkar berätta och att din mamma inte vet vad som händer.
Det låter som något viktigt. Kanske är det också orsaken till att du känner dig så här ledsen?
Du är okoncentrerad, har svårt att sova och har svårt att äta. Vad är det som händer som får dig att må så här? Är det något som du har svårt att tala om?
Vad det än är så går det att berätta för någon och jag tycker absolut att du ska göra det. Det du berättar för oss i ditt brev är tecken på att du har det väldigt jobbigt med någonting.
Finns det någon vuxen i skolan som du kan tala med? Mentor, skolkurator eller skolsköterska?
Kan du tala med dina föräldrar om detta? Kan de ge dig stöd?
Du kan, anonymt om du vill, ringa, mejla eller chatta till BRIS. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Men tala med någon nu oavsett vad det är du bär på! Du ska inte gå ensam med det!