Känner mig nedstämd och värdelös
Hej!
Jag har under en lång period känt mig nedstämd och värdelös, i alla fall när jag är ensam. Mycket mer än så, men jag orkar inte ta upp allt just nu. Min kompis blev nyss diagnosierad med depression och jag har sedan dess undrat om jag också har det... Jag har mått dåligt i ca 2 år nu. Mer än så faktisk, jag fick anorexia för 5 år sedan och har sedan dess mått skit.
Kaninen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du fick anorexi för fem år sedan. Du skriver inget om du har fått någon hjälp med det eller vem som sa att du hade anorexi. Om du har problem med maten och att äta är det så klart mycket viktigt att du får hjälp och behandling.
Om man som du beskriver har problem med maten så är det verkligen inte ovanligt att man känner sig nedstämd och ledsen. Det brukar kunna vara så att livet blir ganska upptaget av dessa saker så att annat hamnar i bakgrunden. Det som du tidigare tyckte om och var intresserad av verkar inte lika kul längre. Därför är det viktigt att du får hjälp med dina bekymmer så att du kan fortsätta med ditt liv och göra sådant som du gillar utan att ständiga tankar på maten tar över.
Har du pratat med dina föräldrar om hur du känner dig och att du har det svårt med maten? Om du inte har gjort det tycker jag att du skall försöka göra det. Det är inte ovanligt att unga människor tänker att det inte går att prata med föräldrarna, att det bara skulle bli ledsna, arga och besvikna om de fick vet hur det känns. Min erfarenhet är att föräldrar kan bli allt det där men att föräldrar ofta också vill veta och vill försöka vara till hjälp.
Om du prata med dem så kan ni sedan tillsammans söka hjälp för de bekymmer du beskriver som nedstämdheten och matproblemen. Då kan ni kontakta BUP och så kan ni börja där med att reda i vad du behöver för hjälp och stöd. Du har tagit första steget när du skrev till oss. Nu är det dags för nästa steg!
Lycka till!