Instängd i en bubbla fylld med ångest
Hej.
Det känns som att jag går sönder, inuti och utanpå. Jag känner mig instängd i en bubbla fylld med ångest som gör det svårt att andas och jag är den enda som är instängd. Utanför bubblan ser jag alla andra, som bara överlever. Alla som bara fortsätter, går och håller sina huvuden högt. Det känns som jag dör mitt på gatan och ingen bryr sig, ingen reagerar eller kollar åt mitt håll. Jag har haft problem med ångest förut, haft det sedan jag var liten, men då hade jag kontakt med bup och kunde hantera ångesten på något vis. Men nu har det gått för långt, ångesten är för mottaglig och nära inpå att det gör ont. Går runt med konstant ångest, det känns som att något har gått sönder inom mig och bitarna skär in i hela mig inifrån och dödar mig sakta men säkert. Jag har gjort allt för att försöka bli av med ångesten.
Jag blev kär, han dödade mig. Han var världens finaste, men det var mig det var fel på. Jag som orsakade alla tjafs och alla bråk, alla gånger han bara gav upp. Jag vet att han inte var den rätta för mig, det kände jag från början. Men det kändes så bra att ha någon som man pratade med exakt varje dag, som lyssnade, brydde sig och alltid fanns där oavsett vad. Som jag kunde gråta och skratta med och någon som aldrig skulle ge upp om mig, aldrig lämna mig. Ändå drog han. Ändå valde han att lämna mig, det var mitt fel.
Jag gjorde allt för honom. Slutade bråka med mina föräldrar, gick till skolan bara för att få se honom, slutade röka, slutade dricka och raderade alla killar för han blev svartsjuk så lätt. Ändå låg jag med någon annan medan vi höll på. Låg med någon som är 10 år äldre än mig, någon som inte var han.
Efter vi gjorde slut, har allting känts som en dimma. Jag bara fortsätter och lever, fastän allting gör så jäkla ont. Jag har börjat dricka nästan varje helg, dricker mig full och försöker glömma honom. Glömma hans jävla namn. Ligger med andra killar, killar som är äldre och som inte känner mig. Inte som han. Jag lever med ångesten varje dag, ångrar allting ändå kan inte jag sluta. Gör allt för att slippa ångesten.
Dricker för då kan jag sluta må så dåligt ett tag, ligger med andra så jag kan säga att jag är över honom. Sårar andra killar för jag är rädd att de annars ska såra mig. Jag förstör allting i min väg och jag vill förstöra honom. Men jag kan inte. Det går inte.
Hur kommer man över någon? Hur slutar man festa och dricka varje helg, hur slutar man söka bekräftelse och uppmärksamhet från killar man inte ens bryr sig om? Hur får man bort sin ångest och sina självmordstankar? Hur börjar man leva igen? Hur kan man vilja leva igen?
J

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver så bra hur det känns att bli lämnad eller förlora en person som man är kär i och som är väldigt viktig på många sätt. Det känns som du går sönder och du har så mycket ångest. Jag kan bara säga att det går över men det kan ta tid. Det kan ta ganska lång tid om det är en viktig person och det verkar han verkligen varit för dig.
Du undrar hur man kommer över någon. Jag känner inte till några bra tricks utan det är oftast en process man inte riktigt bestämmer över. Man brukar kalla det en sorgeprocess och kanske du också  kan känna sorg och saknad över att han inte längre finns hos dig.
Du skriver att det var ditt fel att han lämnade dig. Jag tror det är lätt att känna så – att lägga skulden på sig själv. Det kanske känns som du har mer kontroll om du tror det beror på dig om han väljer att lämna eller stanna kvar. Men oavsett hur du är och varit var beslutet att lämna dig ändå hans och det tycker jag inte du ska ta ifrån honom. Då kanske du kan bli arg på honom istället på dig själv? Det är lätt att tycka den andre är världens finaste om man förlägger alla fel hos sig själv.
Det är lätt att förstå att du på olika sätt försöker glömma och söker uppmärksamhet för att lindra din ångest och saknad. Du skriver att du förstör allting i din väg och vill förstöra honom, men det går inte. Att du är arg på den som lämnat dig är inte konstigt men jag tycker du ska försöka vara lite försiktig med din egen självdestruktivitet. Du har också stark ångest och självmordstankar. Kanske kan du ta kontakt med din skolkurator eller en ungdomsmottagning så att du har någon att prata med.
Lycka till!