Tror jag kanske har någon form av depression
jag tror att jag kanske har någon form av depression. när jag var yngre gick jag hos en psykolog ett par gånger eftersom jag hade extremt svårt att sova och fick panikattacker. mina föräldrar trodde att det kanske berodde på att de och min tre år äldre bror bråkade ganska mycket eftersom han inte klarade av att gå i skolan (han är 18 och utreds för adhd nu). men eftersom jag vägrade prata med personerna där sa de att det inte fanns någon mening med det, men också att det typ "inte skulle gå över av sig själv", eller något. jag presterar väldigt högt i skolan, men jag känner mig bara milt nöjd om jag får ett a. det är 'förväntat', och allt lägre är i princip dåligt. jag har också kommit ut som gay till min omgivning, vilket de flesta tog bra, men det är fortfarande homofobiska skällsord och sådant i min skola (inte riktade mot mig, bara i allmänhet). men nu har jag dessutom börjat fundera på min könsidentitet, om jag kanske är genderfluid (när man växlar mellan att känna sig som tjej, kille och icke-binär. Jag är född som tjej). dessutom känner jag mig stressad för att jag vill söka in till bild-linjer på gymnasium, och jag måste göra intagningsprov. gränserna är väldigt höga, och jag känner att mina prov måste vara perfekta. men det är svårt när minsta lilla fel jag gör får mig att känna mig som om jag är sämst i världen på allting, och det jag är bra på spelar inte så stor roll.
det är bara en massa jobbiga grejer typ hela tiden. och jag vet inte om det bara är så det är att ha ett liv eller om jag har någon sjukdom.
francis

BUP svarar:
Hej!
Du verkar gå runt med många olika tankar och funderingar om din självbild och identitet, som jag uppfattar det. Många unga känner att det kan vara omtumlande och känslosamt att gå igenom sådana perioder i sin utveckling.
Man kan omväxlande känna sig nedstämd och glad. Man kan känna sig lättirriterad eller orolig och stressad.
Du nämner att du nyligen har kommit ut som gay och hur omgivningen reagerat kring det. Du märker att du också börjat fundera över din könsidentitet. Det väcker säkert många känslor hos dig.
Du reflekterar över att du å ena sidan gör väldigt bra ifrån dig i skolan, men samtidigt märker att du har svårt att vara nöjd med det du presterar.
När man bär på så många olika funderingar så är det ofta hjälpsamt att ha någon att prata med. Någon att kunna dela sina känslor med. Hur brukar det bli för dig- har du någon som du brukar kunna prata med?
Du nämner också att ni haft det kämpigt hemma i familjen senaste åren då din storebror haft problem att klara av skolgången. Att du också mådde dåligt då.
Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt av att få prata mer med någon om allt det här.
Förstå mer om dina känslor. Kanske få hjälp att reda ut lite mer kring dina olika funderingar och förväntningar. Få stöd av en utomstående genom att prata om hur du kan hantera det som kan kännas svårt för dig just nu.
Du nämner att du inte var redo att prata med en utomstående när du var yngre. Hur känner du kring det nu?
Om du skulle vilja pröva ta hjälp av en samtalskontakt så tror jag att du hade kunnat få bra hjälp av en samtalskontakt vid ungdomsmottagningen.
Då kan du också ta upp dina funderingar på om du har en eventuell depression, och få råd kring det.
Ta hand om dig!