Är bäst på att inte äta
Hej,
Kort och gott vill jag inleda med att det här handlar om ätproblem. Jag har alltid varit duktig och högpresterande i skolan, men sen jag började i gymnasiet har det inte alls gott bra. Jag gick från att vara bäst till att vara medel. Och det förstörde hela min värld, jag visste inte alls hur jag skulle hantera det. Efter ett rutinbesök hos skolsköterskan såg jag för några veckor sedan att jag hade gått ner pyttelite i vikt. Det triggade igång mig något otroligt, typ "jaha, nu kanske jag har hittat något jag är bra på igen, viktnedgång." Jag har alltid älskat mat och varit normalviktig, men det där fick mig från att gå från att äta normalt och vara normalviktig till att i princip sluta helt att äta. På ungefär sex veckor har jag lyckats gå ner ungefär XX kg. I början var det någon som kommenterade att jag såg ut att blivit smalare och jag blev inte alls glad, då det inte handlar om vikt, utan bara om att jag vill vara bra på något. Helst skulle jag inte alls vilja väga såhär lite. Efter den kommentaren började jag smyga jättemycket med maten och min kropp. Har på mig massor med kläder för att folk inte ska se min kropp, gömmer mat i fickor eller spottar ut i servetter och är inte med på skolidrotten längre. Ibland har jag tom kletat in sås i håret. Allt för att ingen ska märka något och jag tror inte någon märkt något då jag hållt med detta under kanske kort tid. Hemma slänger jag alltid maten och min allra största rädsla är att någon ska komma på mig. För då kommer de hindra mig, vilket jag inte vill. Samtidigt vet jag att jag inte kan forsätta hur länge som helst. Jag mår piss nu förtiden då allt går till att tänka kring maten. Jag har tänkt om jag skulle ha en ätstörning, men känner inte igen mig i symtomen då det inte handlar om kroppsyn eller att jag vill gå ner i vikt. Jag känner mest att jag måste gå ner i vikt, inte för att jag vill det, men på något ologiskt sätt måste. Jag hatar min kropp och mina tankar och vill inte ha det så här eller se ut såhär. Men jag vill samtidigt inte att någon ska veta, finns det något sätt jag kan göra för att sluta på egen hand och kanske gå upp i vikt igen eller åtminstone inte gå ner mer. Annars kommer jag dö. Jag vill inte dö.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver imponerande logiskt om hur ologiskt ditt beteende är som du själv ser det. Logisk, klok insikt har du också om att du inte kan fortsätta så här för det är livsfarligt. Det är det. Att gå ner som mycket på så kort tid du gjorde är nästan en katastrof för kroppen. Men nu ska titta på vad som har hänt dig och vilken paradox- logik du följer.
Först vill jag säga att du utan tvekan har fått en allvarlig ätstörning även om du inte är utseendefixerad som du hittar i olika beskrivningar av ätstörningar. Det är inget avgörande vad som är motivet till att man börjar svälta sig, de kan vara olika. Förutom att man vill vara smal för att "se bra ut" är det väldigt vanligt att man vill kunna kontrollera åtminstone något i livet och visa upp någon bra prestation. Precis så som i ditt fall. Dina tankar och dina vardagar kretsar kring hur mycket du äter eller snarare hur mycket du inte äter. Hur du ska dölja att du slänger maten men inte bli avslöjad, hur du kan göra det hela obemärkt. Det är just det man menar med ätstörning och jag tror inte att du kommer inte vidare genom att förneka det.
Det riktigt ologiska är att din ätstörning kom som en ersättare för att vara högpresterande i skolan. Men dina prestationer i skolan syntes och du fick säkert en del beröm och bekräftelse för dina fina betyg. Nu vill du vara duktig på att svälta dig men du vill och kan inte få bekräftelse för din självsvält för du måste ju dölja denna "prestation". Alltså förutom att det är livsfarligt att svälta dig ger det inte heller den utdelning som du på något inre plan önskar att få.
Och här kommer vi till det västligaste. Du har bygg upp en självbild baserad på din hög prestation i skolan. När det blev svårare på gymnasiet "förstördes din värld" och du tappade greppet. Istället för att fokusera på problemets kärna valde du en självdestruktiv väg.
I nuläget tycker jag definitivt att du behöver hjälp. Utifrån ditt mejl ser jag att du har goda förutsättningar att relativt snabbt komma tillbaka på rätt köl. Du har alltid tyckt om mat och har också varit normalviktig som du trivdes med. Problemets kärna som jag nyss nämnde är att hitta en balans mellan att vara en bra person som du vill vara och att bygga allt på att få bra betyg i skolan. Visst är det viktigt att man pluggar och har framtidsplaner på sin utbildning och yrkesval.  Visst är det också viktig att man känner att man tar vara på sina förmågor. Men allt handlar inte om skolprestation. Vår självbild och självkänsla kan inte reduceras på betygen. Detta är ett område du behöver tala med någon om. Att fundera kring din självtillit, dina många andra viktiga egenskaper behövs en bollplank. Kanske dina föräldrar. Kanske en annan person i din familj. Kanske skolkuratorn eller skolsköterskan.
Eller du kan vända dig till ungdomsmottagningen. Det rekommenderar jag inte minst för det finns det andra område du kan behöva professionell hjälp med och det är din numera uttalade ätstörning. Visst kan du göra som du säger att börja äta normalt igen och gå upp i vikt. Du verkar vara en mycket viljestark person, så det är fullt möjligt att du kan reglera ditt matintag så att du uppnår och behåller en normalvikt som du alltid haft. Men jag lutar åt att det vore mycket bra för dig att tala om båda teman på ungdomsmottagningen och se och förstå sambandet mellan dem så att du inte riskerar senare ett återfall.
Ytterligare möjlighet är att du ringer till vårdcentralen och frågar om de har öppnat mottagning för psykiska problem. Sådan finns numera på många vårdcentraler. I din ålder är det också möjligt att du själv ringer till BUP där du får ett inledande samtal helt på egen hand. Men du ska räkna med att det är högst sannolikt att de kommer att vilja att dina föräldrar blir inkopplade i något skede av kontakten. Även på nätet kan du få råd och stöd till exempel på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se.