Har energi i överflöd
Hellu!
jag har överdrivet med energi sover ca3-4 H per natt och är superglad och studsig hela dagen inget problem att koncentrera mig på lektionerna och en merit på 327 av 340 vilket är väldigt bra men det jag undrar är vad jag kan göra för att bli av med all extra energi...
går redan på 3 sporter och tränar 9 gg i veckan så mina föräldrar har sagt att jag inte får gå på fler för att det kostar for mycket. Jag har provat gym men det var så tråkigt att jag blev portad efter5 gången för att jag tydligen störde andra.. jag försöker hänga så mycket jag kan med mina kompisar men många är low-energi persons så jag träffar oftast 2-3 personer per dag (personer per dag=träffar en kompis och sen en annan senarer)
jag vet vinet vad jag ska göra för min energi är oövervinnelig! Hur kan jag bli av med den och säg inte kamomill te eller varm mjölk för då blir jag galen!!!
Apan

BUP svarar:
Hej!
Somliga skulle kanske tycka att det är avundsvärt att ha så mycket energi som du har. Men så enkelt är det kanske ändå inte. Det är ett faktum att vi alla människor föds med så att säga olika laddningar. De är något som är en medfödd kapacitet. Det leder också till av vissa personer behöver mycket och ständig energipåfyllning utifrån - mycket uppmuntran eller mycket stimulans medan andra har en redan inifrån fulladdad motor och har svårt att slappna av och varva ner. Du verkar tillhöra denna grupp.
Du skriver inte att ditt stora energiförråd skulle orsaka några problem eller svårighet för dig. Du är glad, du är högpresterande, du har vänner. Det enda omständighet du nämner och som jag tycker är problematiskt i nuläget är din sömn.
3-4 timmar sömn räcker inte för kroppen och speciellt för nervsystemet att återhämta sig. Även om det i dag inte utgör något påtagligt problem för dig tycker jag inte att det är i sin ordning. För eller senare kan sömnbrist leda till andra problem på grund att att din kropp och i synnerhet din hjärna inte får sin dygnsvila och din dygnsrytm rubbas. Missförstå mig inte, jag vill inte skrämmas, jag tycker inte att det är något sjukligt i dagsläget. Men jag vill helst att du konsulterar antingen skolsköterskan eller en läkare i förta hand på vårdcentralen.
Nej, jag rekommenderar inte kamomillte eller varm mjölk. Dessutom tycker jag att dina föräldrar har rätt i att du inte ska träna mer. Även om det inte vore en ekonomisk fråga är det uppenbart att lösningen av din överskottsenergi inte ligger i mer motion.
Jag rekommenderar istället att du med skolsköterskan eller med en läkare tittar närmare på vad du äter och dricker och också på dina rutiner.  Finns det något man kan ändra där? Vad gör du när du går och lägger dig eller när det är dags att göra det? Lägger du mobilen och skärmen ifrån dig eller tittar du på olika saker eller är du på nätet på något sätt som håller din hjärna igång? Sedan ska du lära dig och öva avslappning, lära dig någon mindfullnesteknik som du kan göra på kvällarna. Du kan få mer tips på en fin sajt som heter Snorkel.  Om du kommer till rätta med sömnen och du behåller både din koncentrations- och prestationsförmåga och därtill är du den glada person du är kan jag i dagsläget inte se någon orsak till oro. Men sömnen är viktigt att ta tag i.
Gör det nu genom följa mina råd.