Symtomen stämmer på mig
Hej Bup jag har kollat på symtomen på depression på 1177 och jag har alla. jag har berättat för mina bästa vänner och för min lärare. så nu brukar min lärare ta med mig ut och idag frågade hon om jag hade självmordstankar(som jag ungefär har. jag fick panik och sa nej. Jag har börjat stänga ut mina vänner och jag kan inte ha normala samtal med dom t.ex. en av mina bästa kompisar sa: vänta på mig. och jag sa: mhm. sen gick jag.jag har också svårt att konsertera mig på lektioner och jag har ingen ork till något. Är rädd för att berätta för en vuxen. Mina föräldrar tror att jag bara är stressad av skolan(som jag är men aa (jag sa till dom att jag bara var stressad
Vad ska jag göra?
N

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad av att läsa att du berättat för din lärare att du känner dig nedstämd. Modigt och bra gjort! Fint att din lärare ville ta en promenad med dig och att hon är nyfiken på hur du mår och om du har några självmordstankar. Att du var helt oförberedd på frågan och fick panik och svarade nej fast du säkert skulle ha velat säga ja och berätta är inte så konstigt. Om du var oförberedd på frågan så skulle du nu kunna förbereda dig och ta initiativet till att berätta? Det kanske är enklare för dig. Jag tror att det är det. Nästa gång ni går ut eller om du söker upp din lärare och säger att du har något viktigt att berätta har du tagit första steget. Då skulle du kunna säga att du egentligen ville berätta förra gången men visste inte hur. Att du funderat på hur du skulle göra. Att du skrivit till oss och fått det här rådet av mig.
För att du ska kunna få hjälp med din nedstämdhet så måste du ta steget att berätta för någon vuxen. Det kan kännas som ett stort steg men det är inte bra att försöka lösa sina bekymmer på egen hand. Så försök att samla mod och berätta. Om det är så att alla symtom på depression skulle visa sig stämma behöver man mycket stöd, hjälp och pepp för att klara av att bryta depressionen. När man helst av allt skulle vilja krypa ner under täcket och vila för att sedan nästa morgon vakna pigg, utvilad och glad. Tänk om det skulle fungera så. Tyvärr är min erfarenhet det motsatta. Det är aktivitet och bra rutiner som är lösningen. Regelbunden sömn, kost och motion. För att orka upprätthålla rutinerna när man saknar ork behöver man få stöd av dom man bor tillsammans med.
Om du har svårt att koncentrera dig på lektionerna behöver du säkert mer hjälp av lärarna. Om du känner att du inte orkar lika mycket behöver du tillsammans med dina föräldrar och lärare fundera på när du kan få lite vila och återhämtning. Att du upplever dig stressad är också en viktig sak att ta tag i. Vad är det som skapar den där stressen? Är det en känsla att ligga efter i undervisningen eller har du för mycket att göra i skolan eller på fritiden. Det kan vara många olika saker som skapar stress. Att du slutat att träffa dina kamrater är ju inte bra. Försök att återuppta dessa kontakter.
Jag tycker att det var bra att du kollat i vårdguiden och läst om depression. Det är vanligt att man tycker att symtomen på det man söker stämmer. Det du behöver göra är att berätta om dina självmordstankar och att du sökt efter information och tror att du är deprimerad. När du berättat för någon vuxen som du litar på får ni tillsammans funderar på vad som är nästa steg. Jag skickar också med en länk om hur man kan få hjälp på nätet, om du föredrar det till att börja med.
Det var ett bra första steg att du skrev till oss. Lycka till!