Har självmordstankar varje dag
Hej, jag vill helst vara anonym och jag har självmordstankar varje dag och är deppig hela tiden! Vet inte vad jag ska göra, jag har vänner som tar hand om mig i skolan men det är något som stör mig och jag mår jätte dåligt hela tiden i skolan och jag har ångest för prov osv men det är något som stör mig så jag får självmordstankar och orkar inte ha det
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss. Så här jobbigt som du har nu - så ska du inte behöva ha det. Jag vill att du ska veta att det finns bra hjälp att få när man mår dåligt och har självmordstankar.
När man känner sig mycket ledsen och olycklig så är lätt hänt att man börjar tvivla på att något kan bli bra igen,. Men det kan det verkligen. Det viktiga är att du kan få hjälp med det här
Det är fint att du har vänner som vill stötta dig i skolan. Men när du har det så här jobbigt som det är för dig just, nu så behöver du få hjälp av en vuxen.
Jag funderar på vem du tror att du skulle kunna vända dig till? Det hade ju varit bra förstås om du kunde få stöd hemifrån. Men jag vet att det ibland kan kännas svårt eller nästan omöjligt att berätta för någon hemma om hur man mår.
Skulle det vara möjligt för dig att kunna prata med någon av dina föräldrar? Om du tror det så försök berätta om hur du mår så snart det bara går.
Men om du tycker att det känns för svårt att ta upp hemma, så kan du gå till din skolkurator eller din skolsköterska. Berätta det här som du skriver till oss om.
Då kommer skolhälsan börja hjälpa dig på olika sätt, så du kan må bättre igen.
Du kan också ringa eller chatta med en kurator på BRIS, om hur du mår och hur du kan få hjälp.
Var rädd om dig och ta hjälp av en vuxen!