Oroad över att jag kan ha ADHD
Hej!
Jag är oråad över att jag kan ha ADHD då min bror har grov ADHD och jag pratat med honom om detta då han varit med och stöttat mig genom mina svårigheter, Han känner samma sak som jag berättar att jag känner. Jag har försökt komma in hos BUP mottagning flera gångner utan framgång. Dock skriver skolan just nu "Remiss" (eller vad det heter) till BUP och har nuligen fått reda på att jag har tid till BUP i januari 2019. Känner mig inte säker i mig själv just nu och vet inte hur jag ska känna mig säkrare tills jag börjat prata med psykolog. Går och pratar med Kuratorn på skolan ganska ofta då det händer saker kring mig just nu som inte är bra. Försökt ta livet av mig för jag känner mig värdelös etc. vet inte hur jag ska kunna hålla mig ifrån tanken att ta mitt liv. Är rädd att tänka på att ta mitt liv men det känns samtidigt rätt. Orkar snart inte kängre
Vill inte lämna Sign sry,

BUP svarar:
Hej!
Hjälper det dig om jag nu säger att du inte ska vara orolig för att du eventuellt har ADHD. Det är jättebra att du har redan fått tid på BUP och du kommer att göra en utredning som ger svar på frågan.
Men jag vill snabbt säga att du inte ska vara orolig även om det visar sig att du verkligen har ADHD. Denna diagnos har många många människor runtom i världen. De lever ett helt vanligt och bra liv och det finns bland dem sådana som upptäcker fantastiska saker och blir de mest framgångsrika i samhället. Kort sagt, ADHD kan behandlas, medicineras och det blir inget hinder för dig heller i framtiden att uppnå de mål som du vill uppnå. Människor med ADHD är helt fullvärdiga personer - du ska inte känna dig "värdelös".
Ännu mindre ska du tänka på självmord! Du ska leva för din egen skull och för all glädje som väntar på dig i livet. Du ska leva för alla de andras skull i din familj som älskar dig. Du har en bror som förstår dig, som är ett viktigt stöd för dig och som du kan prata med. Tänk vad han skulle känna om du försvann! Det är också mycket bra att du talar med skolkuratorn. Ni talar säkert i första hand om vad som händer runtomkring dig i skolan, förstår jag. Men jag uppmuntrar dig att du ska berätta för honom eller henne även om dina mörka tankar, hur du känner, även om att du tycker att du är värdelös och därför tänker du på att du vill dö. Det är jätteviktigt att du vågar, att du inte skäms för det! Bara om du är ärlig och öppen kan du få rätt hjälp av kuratorn.
Nu börjar jullovet snart, du ska vila, leka, koppla bort problemen i skolan och efter lovet kommer du snart att genomföra utredningen om ADHD. Då går ni genom alla problem som du brottas med. Men oavsett om utredningen leder till en diagnos eller inte behöver du hjälp med problemen du kämpar med. Det är det viktigaste. Dessa frågor ska du, dina föräldrar, kuratorn och lärare diskutera sedan. Nu behövs lite uthållighet och tålamod också från dig. Trots att du är ledsen och förtvivlad försök nu se och tro på att hjälpen är nära.