Mår dåligt och behöver hjälp
Hej! Jag är bara 10 år och lider tydligen av, svår depression, allvarlig ångest, håller på att påbörja en ätstörning, dålig självkänsla och kanske ADHD, jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte berätta för min mamma eller pappa, deffenitivt inte pappa då han skäller på mig varje morgon, dag och kväll. Mamma är den enda som faktist bryr sig om mig i familjen, dom andra alltså mina syskon fryser ut mig och (mobbar) mig, har iallafall min mamma sagt. Vågar inte berätta för mamma men jag kommer inte komma någon vart i livet om jag inte får den hjälp jag behöver.. behöver verkligen hjälp asså! I skolan är jag ensam och hemma, jag hatar allt och det känns som att den enda utvägen är att dö, behöver hjälp!!
M

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av sig till oss ber om hjälp.
Det låter som du har det riktigt kämpigt och jobbigt just nu.
Du berättar att du lider av svår depression, allvarlig ångest, håller på att få en ätstörning och kanske har ADHD?
Kan det vara så att du har det jobbigt med flera saker - och så har du läst på om olika svårigheter? Och nu känner du att du inte vet hur du skulle kunna våga ta upp det med dina föräldrar? Stämmer det?
Många barn och unga känner precis som du, att det känns verkligen svårt att kunna prata öppet hemma om hur man mår av olika skäl.
När det är så hemma, så kan man ta hjälp av en utomstående. Det kan kännas lättare att öppna sig då. Och då kan den personen hjälpa till att förklara mer för föräldrarna.
Du kan gå till din skolkurator eller skolsköterska och berätta att du mår dåligt. Det är bra om du kan berätta om dina problem med maten. Berätta också hur du har det i skolan och hemma i familjen.
Då kommer skolhälsan prata mer med dig och förklara hur de kan hjälpa till.
Tanken är att du kan få den hjälp och det stöd du kan behöva.
Jag vill också ta upp att om man som barn eller ung har fått problem på olika vis. Till exempel har problem med depression, ångest, ätstörningar eller kanske ADHD så finns det olika behandlingar för det.
Det finns verkligen bra hjälp för alla de här problemen. Så man kan må bättre igen.  Det går också att få mer stöd i skolan om man behöver det.
Jag tycker inte du ska behöva gå runt och känna oro för framtiden.
Prata med din skolkurator eller skolsköterska, så kan de hjälpa dig vidare.
Vänta inte, ta hjälp nu direkt!