Kan man få hjälp utan föräldrarnas vetskap?
Hej BUP. Finns det något sätt att få hjälp med depression utan att ens föräldrar behöver vara inblandade? Har ingen lust att leva längre men jag vill få hjälp. Men mina föräldrar skulle bli helt förstörda, de vet ingenting. Vad ska jag göra och vart ska jag vända mig?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Din fråga är vanlig och det är många som skriver just om sin önskan att få hjälp utan att sina föräldrar får veta detta. Skickar med information hur BUP tänker i frågan.
Min tanke runt ett föräldraskap är att man behöver finnas där för sitt barn då det har det tungt och känner sig nedstämda. Man behöver också finnas där då livet känns bra och sin son eller dotter mår bra. Föräldrarna behöver finnas där genom hela barndomen till man blir myndig. Nu är det ju tyvärr så att alla barn och ungdomar inte känner att de har en bra kontakt med sina föräldrar. Att de inte vill berätta hur de mår. Är rädda för vilka reaktioner som kommer om dom berättar hur läget är. Om det är som du skriver en oro att de skulle bli helt förstörda och inte klara av att hantera detta eller bli jättearga. Mitt råd är ändå att börja berätta. Reaktionerna behöver inte bli på det sättet du tror. De kan överraska dig. En uppgift som jag brukar ge till tonåringar jag träffar på BUP är att intervjua sina föräldrar om deras tonårstid. Om de berättar att de mådde dåligt när de var 13 år kanske det kommer kännas lite mer möjligt att berätta för dina föräldrar hur du har det just nu.
Om det ändå skulle kännas svårt för dig att bjuda in dina föräldrar i din inre värld och berätta för dom hur du innerst inne mår finns det annan hjälp än att kontakta BUP. Så känn hopp och du skulle istället som ett första steg kunna ta kontakt med din skolkurator eller ungdomsmottagningen där du bor.  Det viktigaste är att du söker hjälp och inte går och bär på allt som känns tungt på dina axlar utan att du delar tyngden men någon annan vuxen. Jag skickar också med lite information om hur du kan få stöd och hjälp online.
Lycka till och tack för ditt brev!