Har mått dåligt i sex år
Hej!
Jag är en tjej som går i 8an och jag har mått små dåligt sen jag var ca 8 år och jag fick min ångest i 5/6an. Nu är jag deprimerad, har ångest och massa andra problem. Jag har en lärare som vet allt och jag kan säga ALLT till han och han är typ anledningen till att fortfarande lever, men till saken. Jag har skar mig igår och idag i skolan såg han de, han frågade vad jag hade gjort, om jag hade typ trillat eller så och jag blev nervös och sa nej sen suckade lite men sa aldrig att jag hade skadat mig själv. (kommer inte ihåg riktigt vad han sa) Men då sa han typ att "om du har gjort det själv så måste jag anmäla det för då har det gått för långt" det va ungefär så han sa. Jag vet inte vad han menar med att han måste anmäla det i sådana fall... Vet ni vad han menar med det? Jag vågar inte fråga han för då kanske han fattar att jag har gjort det. Jag är typ rädd att han ska göra något typ säga till mina föräldrar, anmäla det eller något annat. Jag har sån ångest över det, jag vet inte om han kommer göra något åt det typ prata med kuratorn,mig eller någon annan. Jag vet inte om han fattar att jag har skadat mig. Jag vill inte att mina föräldrar ska veta det. Jag vågar inte berätta för någon, och inte heller han imen han sa så i morse.
Jag vet verkligen INTE vad jag ska göra och vad han menar.
Han

BUP svarar:
Hej!
Du går och funderar på vad din lärare menade med att anmäla. Din osäkerhet ger dig nu ökad oro och du vet inte vad som kommer hända. Om din lärare kommer att berätta detta för dina föräldrar och vad menar han med att anmäla och till vem?
Jag skulle tro att din lärare tänkte på sin anmälningsplikt, det vill säga att om han får veta att något barn far illa, skadar sig eller funderar på att skada sig eller ta sitt liv så måste han, enligt lag, anmäla detta till Socialtjänsten. Syftet är att skydda barn och unga som mår dåligt eller far illa.
Du skriver att din lärare vet allt, är en person som du kan säga allt till, och är den som gjort att du orkat kämpa lite till. Tror du att du skulle kunna fråga honom rakt ut? Det skulle också vara bra om du berättar att du skadat dig själv så du kan få hjälp med att sluta att självskada. Skickar med en länk till shedo som är en verksamhet som arbetar med självskadebeteende. Dit går det att chatta. Extra öppet nu under julen.
Om jag räknar rätt så har du mått dåligt i sex års tid. En väldigt lång tid i ett barns eller tonåringsliv. Jag vet inte om du fått någon hjälp för din nedstämdhet och din ångest. Jag vet inte heller hur mycket du berättat för dina föräldrar om hur du mår. Du måste ju vara hur less som helst av att må dåligt och verkligen känna att nu räcker det, att du vill ha en förändring.
Du ska veta att det finns bra hjälp att få men då krävs det en motprestation av dig. Du måste börja berätta hur du mår via olika chattforum eller i samtal hos skolkuratorn eller någon annan.
Du är så värd att må bra som kämpat så länge och så hårt. Plocka fram kraften du har inom dig och sök hjälp. Du skriver att du har ångest och depression och en massa andra problem. Jag tänker att du skulle behöva hjälp att sortera och förstå vad som ger dig ångest och vad som gör dig ledsen. Kanske tänka tillbaka på hur du tänkte och kände då du var åtta år och började tycka att livet kändes så dåligt.
Jag tycker inte du ska vänta med att söka stöd. Ditt liv behöver inte vara så här kämpigt.
Tack för ditt brev och lycka till!