Förvirrad och ledsen
Hej
Jag är inte säker på om detta är allvarligt nog för BUP men jag testar iaf... Jag började i en ny skola i sjuan (några månader sedan) för att jag flyttade. Saknar mina gamla vänner men har träffat jättefina personer i min nya skola. Typ alla där känner varandra sen innan och har så roligt tillsammans men jag fattar aldrig nånting. Det är en tjej som jag har blivit mycket tajt med och öppnat upp mig för om mina problem (ångest o sånt) och hon har sagt att hon förstår och att hon också känner så. Vi har oftast jättekul även fast vi bara känt varandra i ett halvår. Det känns som att hon är en av mina bästa vänner även fast hon har typ en miljon andra vänner. Hon är populär om man ska säga så och alla verkar gilla henne. Ofta känner jag att jag måste prestera för att hon ska tycka om mig även om det säkert inte behövs. Idag skrev hon till mig att hon tyckte att vi tig ut de sämsta sidorna från varandra vilken jag absolut inte tycker och hon sa att hon kände press att nå upp till min nivå... DET ÄR PRECIS SÅ JAG KÄNNER. Och jag sa det till henne men då sa hon att hon inte tyckte att vi skulle vara vänner längre. Hon sa att hon får dåligt självförtroende runt mig och att hon känner sig pressad att tex se snygg ut. Alla tycker att hon är snyggast och bäst så jag fattar inte. Hon säger ofta till mig tex usch den kan du inte ha den är ful om mina kläder. Och sen att hon bara är snällare MIT de andra för att hon känner sig trygg med mig. Men hon är den enda som jag trodde att jag kunde lita på... Det känns som att ingen förstår mig och hon var det bästa jag hade. Hon säger att hon kunde vara sig själv med mig men nu skriver hon motsatsen. Jag trodde att allt var bra mellan oss men vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Hon har sagt att vi kan snacka om det och att jag inte ska ta det personligt men hur fan tänker hon där. ”Du tar fran mina värsta sidor och jag kan inte vara mig själv med dig” men ändå ska jag inte ta det personligt. Vill så gärna vara tajt med henne men vet inte hur fan jag ska fixa detta. Hon är ofta lite dramaqueen och tycker att hon har rätt. Fast hon visar det inte. Men jag ser det ändå för det finns alltid den där lilla tonen i hennes röst som att hon var bättre än mig. Och nu skriver hon att hon känner likadant om mig. Jag är så förvirrad och fattar inget. Ligger i sängen och gråter nu btw.
Vill vara anonym

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt du verkar ha det just nu. Det brukar kännas som en stor omställning när man flyttar och behöver lämna sina vänner. Många tycker att det blir som en press att snabbt försöka hitta nya vänner i sin nya skola.
Det låter som du trots allt ändå hunnit lära känna flera nya personer, bara på några månader.  Troligen betyder det att du har lätt för att börja prata med andra. Att du är en social person som andra också gillar att vara med.
Jag säger det för att påminna dig om det. För jag gissar att det inte är så du själv känner och tänker just nu, utifrån det du skriver och berättar om.
Det är tufft när man kommer nära någon och så blir det problem på olika vis i den relationen. Inte konstigt att du känner dig ledsen och förtvivlad.
Och säkert känns det extra svårt för dig just nu, då du nyligen började i den här skolan.
När det blir så här så brukar det kunna hjälpa mycket att ha någon att prata med. Någon som kan lyssna på dig, stötta dig och trösta dig. Någon som kan ge dig råd.
Har du möjlighet att prata med någon av dina föräldrar? Det kan vara bra att de känner till lite grann vad som händer för dig med dina vänner och i skolan. Då blir det lättare för dem att stötta dig hemifrån.
Kanske kunde du också må bra av att höra av dig till någon av dina gamla vänner? Ofta kan ju självförtroendet få sig en törn när sådana situationer bland nya vänner uppstår. Då kan det kännas skönt att prata med en gammal kompis. Någon som kan förstå dig och som känner dig.
Om det här fortsätter att kännas jobbigt, så kan du behöva ta mer stöd. Man kan kontakta Tjejzonen för stöd, få kontakt med en person som kan lyssna och stötta dig.
Du nämner också att du kan ha jobbigt med ångest. Om du känner att du skulle behöva få prata med en utomstående om det, så skulle du kunna vända dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt. Ett annat alternativ kan vara att ta kontakt med skolkuratorn.
Gå inte ensam med det här bekymren. Då är det så lätt hänt att tankarna bara snurrar och så fortsätter man må dåligt.
Ta stöd ifrån någon!