Vill inte leva längre
Har mått dåligt ett ganska långt tog nu och det senaste har det bara blivit värre. Vill inte leva längre och har flera dagar i sträck tänkt att jag ska ta livet av mig, vilket jag vill men jag vågar inte och det suger. Vi bråkar bara hela tiden här hemma vilket är jätte jobbigt och frustrerande. Vet intr vad jag ska göra längre.
15 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du tog steget och hörde av dig till oss. Du verkar vara inne i en jättekämpig period. Det behöver du få hjälp kring.
Det är bra att du inte vågar ta ditt liv- det är din styrka, inte en svaghet. Den inre styrkan behöver du nu, för du behöver kämpa för dig själv och ta hjälp.
Det är vanligt att man kan må mycket dåligt när det också finns olika problem i familjen, som bråk och konflikter. Det går det också att få hjälp kring som familj.
Men just nu tror jag det viktigaste är att du snabbt tar hjälp för din egen skull. Självmordstankar är nämligen ett allvarligt tecken. Det är inget som du ska gå runt med på egen hand.
Självmordstankar är heller inget man ska behöva skämmas för. Många, många unga människor har hamnat i det, och det finns bra hjälp för dig att få.
Jag tänker att du behöver börja prata om det här som tynger dig. Du behöver få en samtalskontakt som kan hjälpa dig att hitta lösningar så du kan må bättre igen.
Du kan på egen hand vända dig till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Du kan också kontakta BUP på egen hand för ett första samtal, om det blir för svårt att berätta om hur du mår hemma och ta en kontakt tillsammans.
Om självmordstankarna ökar så ska du ta hjälp direkt, ring då 112. Så får du akut hjälp och vägledning direkt. Mind-Självmordslinjen finns tillgängliga från klockan 06-24 varje dag, året runt.
Var rädd om dig och ge inte upp!
Ta en kontakt nu med en gång!