Vet inte hur jag ska orka hålla ut
Hej jag är 17år och har mycket problem hahaha. Jag har varit deprimerad i 5 snart 6år och har paniksyndrom. Jag ser och hör även saker men det kommer i olika perioder speciellt när jag är stressad och mår extremt dåligt(tror det kan vara psykoser). Jag har även ätproblem som har börjat komma tillbaka, jag svälter mig sjäv och om jag äter så måste jag träna eller spy upp maten.       Jag har bestämt att jag kommer ta livet av mig snart för jag ser ingen annan utväg.
Jag har försökt att ta mitt liv 2 gånger men de va inte så lyckat och det va för några år sedan. (det här kommer låta desperat)Jag känner mig så ensam, alla har någon medans jag är helt själv men jag förstår varför ingen gillar mig för jag absolut hatar mig själv. Jag har alltid hört ända sen jag var liten att jag är extremt konstig pga jag inte är som alla andra och jag gillar att utrycka mig lite annorlunda och jag gillar saker som inte anses att vara normalt och jag tror det är grunden till varför jag är så osäker i mig själv.  Jag har varit i kontakt med er 2gånger innan men då ljög jag bara för att sluta se er. Andledningen varför jag inte söker hjälp eller berättar för någon att jag mår som jag gör är för förra gången så skadade det folk i min omgivning och jag vill inte göra mina föräldrar besvikna igen. Hellre att jag mår dåligt och jag inte berättar för någon än att jag berättar och folk som jag bryr mig om mår dåligt över något som de inte kan ändra.
Skolan får mig att bli mycket sämre pga stress och press både min kropp o psyke börjar att ge upp jag har panikattacker varje dag och håller på att svimma ganska ofta. Jag vet verkligen inte hur jag ska orka hålla ut tills efter jul där jag då ska begå självmord. Andledningen till varför jag väntar efter jul är att jag inte vill förstöra min systersbröllop som är på den här lördagen och julen för min familj även om jag vet att de inte kommer bry sig så mycket när jag har dött. För att vara ärlig vet jag inte varför jag skriver det här till er men jag antar att jag bara vill berätta för någon.
Jag menar verkligen det här när jag skriver att jag har försökt att bli bättre, jag har försökt att inte skada mig själv både med mat och att inte skära mig själv, jag har försökt att bli glad och leva utan konstant ångest. Jag har försökt att följa mina egna råd som jag ger till andra men jag kan inte må bra, jag bara kan inte. Antar att det inte ligger i min natur. Jag har kämpat i snart 6år men inget hjälper jag har försökt för mig och de jag älskar. Jag är den som inte ger upp utan att ha kämpat och jag vill att ni ska veta det så ni inte tror att jag är svag. Det här kommer vara ganska onödigt att skicka in för det kommer vara väldigt svårt att skriva ett svar till det här men i guess att jag bara vill få ut saker å ting.
Skickar ljus och kärlek till er
Den som har försökt

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss. Du har mått dåligt under lång tid och du har verkligen kämpat för att försöka lösa det själv.
Men det är inte alls lätt att själv göra så att man mår bättre. Istället behöver man tala om sin situation tillsammans med någon. Man kan då få hjälp att se och förstå sina svåra känslor utifrån ett sammanhang. -"Varför känner jag ångest och varför blir jag deprimerad? Vad behövs för att jag ska må bättre?"
Du har varit på BUP ett par gånger men då har du inte kunnat tala om sådana saker. Du säger att du ljög för att inte skada eller göra dina föräldrar besvikna. Betyder det att du tror att dina föräldrar inte orkar med att höra om hur du känner dig? Eller är det något som är svårt hemma som får dig att må så här dåligt och som du, för att skydda dina föräldrar väljer att inte berätta?
Du måste försöka börja se att du själv och dina svåra känslor är värda att tas på fullaste allvar. Att du själv har rätt att ställa krav på andra i din omgivning för att du ska kunna må bra. Dina föräldrar behöver orka se att du inte mår bra. Och om de själva har svårt med något som så här starkt påverkar hur du mår, så behöver de hjälp med det av andra vuxna.
Jag tror verkligen inte att du är svag eller inte har försökt. Men du behöver nu försöka på nya sätt. Försöka gå ut ur din ensamhet och våga berätta för någon om hur du har det. Du ska inte behöva  känna ångest och nedstämdhet och vara så här ensam om det.
Du skriver att du vill avsluta ditt liv. Det är ingen lösning varken för dig eller någon annan. Det är att rikta all din frustration och ilska mot dig själv istället för att säga ifrån. Att säga ifrån är det du måste göra nu.
Det finns bra hjälp att få om du talar med någon. Du kan ringa anonymt till BRIS. Du kan läsa på länken koll på soc vad socialtjänsten kan göra och du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också gå in på Mind/självmordslinjen.
Försök! Du behöver inte vara så här ensam!